A két új atomerőművi blokk egy 6-8 hónapos tesztüzem után 2029-ben és 2030-ban kezdheti meg kereskedelmi üzemét Pakson.

Látványterv - Fotó: Paks II

A Paks II Atomerőmű Zrt. 2020. június 30-án adta be a létesítési engedélykérelmet az Országos Atomenergia Hivatalnak, amelynek 12 plusz 3 hónapja van a kérelem elbírálására, ezért várhatóan 2021. szeptember végén kapják meg a létesítési engedélyt - mondta Süli János, a paksi atomerőmű bővítéséért felelős tárca nélküli miniszter.

Tájékoztatása szerint a teljes erőmű épülete alatt megerősítik, homogénné teszik a talajt. A 22 méter mély munkagödröt úgy kell elkészíteni, hogy vízteleníteni lehessen, és ennek ne legyen hatása a meglévő blokkok biztonságos üzemeltetésére.

Már van egedély 26 felvonulási épületre, több mint 100 műtárgy készül, köztük 80 épület, üzemek, irodák. Az első épületek állnak, és elkészült a felvonulási terület energiaellátását biztosító hálózat is.

Süli János hangsúlyozta, hogy a Paks II. pénzügyi eredeti és módosított szerződése is nyilvános. A szerződés értéke 12,5 milliárd euró, amelyből 2,5 milliárd a magyar finanszírozás, tízmilliárd orosz rendelkezésre állási hitel. "Amikor az orosz fél teljesít egy munkafázist, akkor mi a teljesítési igazolás alapján kiadjuk neki, hogy számlázásra jogosult, a fővállalkozó ekkor az elvégzett munka értékének megfelelően két számlát küld Magyarországra, egy 80 százalékosat, amelynek értékét az orosz bank utalja át, és egy 20 százalékosat, amelyet a Magyar Államadósság-kezelő Központ Zrt. egyenlít ki.

Kitért arra, hogy a gazdasági bővüléssel párhuzamosan nő Magyarország villamosenergia igénye. A nyári csúcsidejű napi fogyasztásban a legmagasabb érték a minap 6870 MW volt, ami közelít a téli csúcsidejű, 7119 MW-os fogyasztáshoz - fűzte hozzá.

A miniszter beszélt arról, hogy Magyarország újraiparosítása folyamatban van, a Dunaújváros melletti akkumulátorgyártásnak, a debreceni és gödi ipari fejlesztéseknek is rendkívül jelentős a plusz villamosenergia-igénye. A két új paksi atomerőművi blokk nélkül hosszú távon nem biztosítható hazánk olcsó és klímabarát áramellátása - szögezte le.

Süli János beszámolt arról is, hogy zajlik a Paks vonzáskörzetében lévő utak felújítása, ez érinti mind Tolna, mind Bács-Kiskun megyét. Idén 32 milliárd forint áll rendelkezésre az atomerőművet határoló települések útfelújításaira. Két éven belül Tolna megye útszakaszainak 60 százaléka, 330 kilométer út újul meg, és 2024. májusra ígérik a kalocsai Duna-híd elkészülését.