A Schaeffler-csoport 23,5 milliárd forintos beruházással új gyárat épít Szombathelyen, 150 új munkahelyet teremtve, amelyhez a kormány 5 milliárd forint vissza nem térítendő készpénztámogatást nyújt – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.

schaefflerSchaeffler szombathelyi gyára – fotó: makohirado.hu

Szijjártó közölte: a Schaeffler, amely a világ 23. legnagyobb autóipari beszállító vállalata, új stratégiája keretében folyamatosan növeli az elektromos autók komponenseinek gyártási kapacitását. A vállalat úgy döntött, hogy az új autóipari korszakra történő átálláshoz szükséges beruházását Magyarországon valósítja meg, az új gyáregység kutatás-fejlesztéssel is foglalkozik majd – mondta. Szigeti Tibor, a Schaeffler Savaria Kft. ügyvezető igazgatója közölte, hogy az új gyár egy 30 hektáros területen, a régi gyártól 3 kilométerre, zöldmezős beruházással épül meg. A 18 ezer négyzetméternyi területből 15 ezer gyártóterület lesz. A beruházás 2020 februárjában kezdődik, és az év végére befejeződik.

A miniszter elmondta, modernkori ipari forradalom zajlik, aminek a tempóját alapvetően az autóipar diktálja azzal, hogy a hagyományos meghajtás felől a fókusz áttevődik az elektromos meghajtásra. A most bejelentett beruházás bizonyíték arra, hogy a változások itt és most történnek, és kézzelfogható hatásaik vannak az üzemekre, munkahelyekre – mondta.

Kitért arra is, hogy az országok között elképesztő verseny folyik azért, hogy ezeket a beruházásokat magukhoz vonzzák, alapvetően ez dönti el, hogy mely országok lesznek az új világgazdasági korszak nyertesei, illetve vesztesei. Úgy vélte, Magyarország az elmúlt időszak adatai alapján a nyertesek közé tartozik. Hozzátette, ehhez sok gazdaságpolitikai döntést is meg kellett hozni, amelyek nélkül nem tudott volna az ország európai uniós mércével is kimagasló gazdasági növekedési ütemet felmutatni.

A miniszter hozzátette, hogy ebben vezető szerepe van autóiparnak, amely 175 ezer embernek ad munkát, termelési értéke 14 százalékkal nőtt az év első kilenc hónapjában, meghaladva a 7200 milliárd forintot. A miniszter szerint a 90,8 százalékos exporthányad jól mutatja, hogy az iparág mennyire versenyképes a globális piacokon. Nem véletlen, hogy Magyarország a 18. helyen áll a világon az autóipari exportban – mondta. A most bejelentett beruházás tovább növeli a magyar gazdaság exportteljesítményét, megerősíti Magyarország fellegvár szerepét az új autóipari korszakban, megélhetést ad újabb 150 családnak és további keresletet fog támasztani a kis- és közepes vállalkozások termékei, szolgáltatásai iránt –sorolta.

Közölte, a beruházás még szorosabbra fűzi a német gazdasági kapcsolatokat. Németország továbbra is a legnagyobb beruházó Magyarországon, hatezer német vállalat több mint 300 ezer magyar embernek ad munkát. A kereskedelmi kapcsolatok sorra döntik a rekordokat, várhatóan így lesz idén is, hiszen az export már az első nyolc hónapban meghaladta a 20 milliárd eurót – jelezte. Megjegyezte, hogy megdőlt a beruházási rekord is, október végig 1504 milliárd forintnyi beruházás érkezett Magyarországra, több, mint tavaly egész évben, a 62 nagy beruházásból 12 Németországból érkezett.

A beruházás helyszínéül szolgáló Vas megyében az év első kilenc hónapjában 4,3 százalékkal nőtt az ipari termelés, meghaladva az 1000 milliárd forintot. A munkanélküliség a megyében a 2010-es 11,5 százalékról mostanra 2,5 százalékra süllyedt – ismertette Szijjártó Péter, hozzátéve, arra számítanak, hogy Vas megye továbbra is az ország gazdaságának egyik motorja lesz. Szigeti Tibor elmondta, hogy a Schaeffler-csoport családi tulajdonú vállalat, ipari és autóipari beszállítóként több mint 50 országban mintegy 170 vállalata működik. Stratégiájában négy fókuszterületet – környezetbarát hajtóművek, városi mobilitás, városok közötti mobilitás, energialánc – jelölt meg.

schSzigeti Tibor ügyvezető igazgató a Schaeffler Savaria Kft. beruházásáról tartott sajtótájékoztatón – fotó: Bruzák Noémi / MTI

A vállalat nyolc fő stratégiai pillért határozott meg, ezek közé tartozik az Ipar 4.0, a digitalizáció és az elektromobilitás. Megjegyezte, utóbbi terület nem számít újdonságnak, hiszen több mint 10 éve foglalkoznak új hajtásláncok fejlesztésével az e-mobilitás területén. Arról, hogy szerintük várhatóan hogyan alakul majd az elektromos járművek piaca, elmondta: a Schaeffler gyorsított forgatókönyvet dolgozott ki, amely azt feltételezi, hogy 2030-ban a mostani termelésszám mellett az összes autó 30 százaléka tisztán elektromos, 40 százaléka hibrid lesz, és csupán 30 százaléka lesz kizárólag belső égésű motorral kialakítva.

Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a Schaeffler Magyarországon két gyárral és egy értékesítési irodával van jelen. A globális szervezet jövőformáló elképzeléseiben a magyarországi gyárak fontos szerepet játszanak. A szombathelyi vállalat 20 éves múltra tekint vissza, jelenleg mintegy 3300 munkavállalóval működik, így a régió legnagyobb munkáltatója. Autóipari beszállítóként komponensek előállításával foglalkozik, emellett kutatási-fejlesztési központtal rendelkezik.