A félvezetők világszerte tapasztalható hiányának növekedésével a fogyasztók emelkedő árakkal és olyan termékek hiányával néznek szembe, mint például a játékkonzolok, autók, tévék, vagy okostelefonok.

Félvezető - Fotó: Samsung Newsroom / Flickr

A chipek hiánya - minden elektronikus eszköz "intelligens" eleme - tavaly óta fokozatosan növekszik. Kezdetben a probléma az ellátás átmeneti késése volt, mivel a gyártóüzemek leálltak, amikor a Covid-19-es járvány először bekövetkezett. Noha a termelés mostanra normalizálódott, a világjárvány következményei által fellendülő kereslet növekedése válsághelyzetbe sodorta a problémát. A kereslet növekedését a számítógépek és tévék értékesítésének fellendülése, az 5G-kompatibilis okostelefonok és új játékkonzolok piacra dobása, valamint az autóipari cégek megnövekedett elektromos járművekbe történő befektetése indokolta.

Még a legnagyobb játékosokat is érintette a hiány. Az Apple, a kétezermilliárd dolláros vállalat és a világ legnagyobb félvezető-vásárlója - éves 58 milliárd dolláros költekezésével - a hiány miatt kénytelen volt két hónappal eltolni az iPhone 12 piacra dobását.

"A chip minden" - mondta Neil Campling, a Mirabaud média- és technológiai elemzője a The Guardiannak adott interjúban. „A kereslet és a kínálat tényezőinek tökéletes vihara folyik. De alapvetően van egy új szintű kereslet, amelyet nem lehet tartani, mindenki válságban van, és a helyzet csak egyre rosszabb."

Az autógyártókat különösen nagy csapás érte, és a sor végén találták magukat. A Ford a közelmúltban törölte a műszakokat két üzemében, és azt mondta, hogy a nyereséget idén 2,5 milliárd dollárt szenvedhet el a hiány következtében. A Nissan az amerikai és mexikói gyárakban is alapjáraton kezdte meg a gyártást, és a General Motors közölte, hogy a nyereség hiánya akár 2 milliárd dollár is lehet. A múlt hónapban a Sony, amely más konzolgyártókhoz hasonlóan az elmúlt évben készlethiánnyal küzdött, kijelentette, hogy a hiány következtében lecsúszhatnak az új PS5 értékesítési céljairól. A Microsoft közölte, hogy a hiány legalább az év második feléig folytatódhat.

A válság következményeinek egyik legdrámaibb példája a Samsung, amely az Apple után a világ második legnagyobb chipvásárlója, és a világ második legnagyobb gyártója. Koh Dong-jin, a társaság vezérigazgatója a múlt hét végén jelentette be, hogy az a "komoly egyensúlyhiány", amely szerint a félvezetők korlátozott mennyiségű készletét kapják meg, új okostelefonjaik piacra dobását elhalaszthatja.

"Hihetetlen, hogy a Samsung 56 milliárd dollár értékben ad el félvezetőke másoknak, és 36 milliárd értékben pedig maga használ fel, úgy tartja, hogy késleltetnie kell valamelyik saját termékének piacra dobását" - mondta Campling a The Guardian-nak.

Azok az autógyártók, akik tavaly csökkentették a félvezetők megrendelését, amikor a járművek eladásai csökkentek, most a beszerzési lista alján találják magukat, amikor a piac "fellendülésekor" újabb készletet akartak szerezni. Globálisan az autóipar mintegy 37 milliárd dollárt költ chipekre, a legnagyobb szereplők, mint a Volkswagen és a Toyota, egyenként körülbelül 4 milliárd dollárt költenek, ami az Apple és a Samsung által elköltött összeghez képest viszonylag elhanyagolható.

"A legsúlyosabban az autók érintettek, mert utoljára érkeztek a partiban; ha az Apple évente 56 milliárd dollárt költ és növekszik, akkor kinek tartanád a készleteket először? - tette hozzá Campling.

Úgy tűnik, hogy a hiány nem fog hamarosan véget érni. A félvezető gyárak üzembe helyezése akár két évet is igénybe vehet, mivel a folyamat összetett és sok szakaszból áll. A már üzemben lévő gyártók egy év alatt másodszor is emelik az árakat.

"Nincs jele a kínálat felzárkóztatásának vagy a kereslet csökkenésének, miközben az árak az egész láncban emelkednek" - mondta Campling a The Guardian-nak. „Ez át fog terjedni az utca emberére. Várható, hogy az autók többe fognak kerülni, a telefonokkal együtt. Az idei iPhone nem lesz olcsóbb, mint a tavalyi."