• Bár az oktatásban dolgozó szakemberek négyötöde szerint a következő tíz évben a robotika és az automatizálás fogja meghatározni a foglalkoztatás jövőjét, jelenleg négy közül csupán egy oktatási intézmény használ robotokat tanítási programjában.
  • Az ABB új képzési központokkal bővíti robotikai és automatizálási oktatási programját, amelyhez több mint 100 iskola és egyetem csatlakozott világszerte. 
  • Az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar ipari robotparkja 10 darab robotkarral országosan is kiemelkedőnek tekinthető, valós ipari környezetet biztosít az egyedülálló Ipari robotizálási szakmérnöki képzésével.

Jelentős beruházásokra lesz szükség az élethosszig tartó tanulás támogatásához, hogy a meglévő és a jövőbeli munkaerő boldogulhasson a robotika és az automatizálás korában – hívta fel a figyelmet az ABB Kft. és az Óbudai Egyetem januárban megtartott közös sajtóbeszélgetésén. 

Az európai vállalatok közel háromnegyede (74 százaléka) és az amerikaiak 70 százaléka tervezi, hogy a globális kihívásokra, a munkaerőhiányra és az üzleti környezetet uraló bizonytalanságra válaszolva haza vagy egy közeli régióba telepíti vissza tevékenységeit, ezáltal növelve ellátási láncának rugalmas állóképességét és piaci jelenlétének fenntarthatóságát – állapította meg az ABB felmérésében (Supply Chain Survey, 2022), amelyet a két térségben vállalatvezetők körében készített. A vállalatok többsége – az európai válaszadók 75 és az amerikaiak 62 százaléka – a következő három évben a robotika és automatizálás terén megvalósuló beruházásokkal tenné könnyebbé ezt a re-shoring vagy near-shoring váltást. 

A robotika és az automatizálás iránti, fokozott érdeklődés ellenére az ABB 2022-es globális oktatási felmérése mégis jelentős hiányosságokat tárt fel az oktatás és a képzés terén, ahol a jövő hálózatba kapcsolt és automatizált munkahelyein való munkavégzéshez szükséges készségek elsajátíthatók lennének. 

„Bár a megkérdezett oktatási szakemberek 80 százaléka egyetért abban, hogy a robotika és az automatizálás fogja alakítani a foglalkoztatás jövőjét a következő tíz évben, jelenleg csupán minden negyedik oktatási intézmény alkalmaz robotokat oktatási programjaiban” – mondta Haray Norbert, az ABB Kft. Robotika és Gyártásautomatizálás üzletágának vezetője. Az ebből eredő hiányosságok veszélyeztetik az újraiparosítás sikerét. A technológiát szállító vállalatok, az oktatási intézmények és a kormányzatok együttműködése szükséges ahhoz, hogy a társadalom felkészüljön a munkahelyek átalakulására, teljes mértékben kihasználja a rugalmas automatizálásban rejlő potenciált, és megragadja a folyamatban lévő újraiparosítással feltáruló új lehetőségeket.

 

Az ABB ennek érdekében új képzési központokkal – közöttük az Ausztriában 100 millió eurós beruházással tavaly létsített globális innovációs és képzési kampusszal – bővíti robotikai és automatizálási oktatási programját. Az Egyesült Királyságban, Németországban és Brazíliában működő új, regionális képzési központokkal együtt ez a beruházás világszinten negyven fölé emelte az ABB képzési létesítményeinek számát, amelyekben évente több mint 30 ezer iskolai, főiskolai és egyetemi diákot, valamint szakmunkástanulót és munkavállalót oktatnak. A képzési központok az ABB meglévő oktatási kínálatát egészítik ki, amely világszerte több mint 100 iskolában és egyetemen érhető el.

„Kiterjedt tapasztalatával és robotikai megoldásokból álló portfóliójával az ABB a robotok tanulási programokba való beépítését terméktámogatással és képzéssel is segíti az oktatási intézményekben” – mondta Haray Norbert. „Az ABB több mint 40 országban működik együtt iskolákkal, főiskolákkal és egyetemekkel annak érdekében, hogy a diákok elsajátítsák a robotprogramozás és működtetés alapjait. Partneri kapcsolatunk révén az intézmények részt vehetnek az automatizált megoldások kutatásában és fejlesztésében a tényleges alkalmazásokban történő felhasználás érdekében, ezáltal a diákok foglalkoztatási lehetőségeit is javítják.”

Magyarországon az ABB 2016 óta alakított ki hasonló együttműködést a hiánypótló robotikai képzés terén a hazai felsőoktatási intézményekkel, közöttük az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karral, és a programok vonzerejét tükrözi, hogy hallgatói összlétszámuk évente 20 százalékkal növekszik.

„Ipari robotizálási szakmérnöki képzésünk célja, hogy az ipar igényeinek megfelelő tudást adjunk hallgatóinknak egy gyakorlatorientált továbbképzés keretében, amely az ipari folyamatok, gyártósorok fenntartására, továbbfejlesztésére, a robotintegrációs és karbantartási folyamatok megismerésére helyezi a hangsúlyt” – mondta Dr. Széll Károly, az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar egyetemi docense. „Robottechnikai Központunk országosan egyedülálló robotparkja valós ipari környezetet teremt a hiánypótló képzéshez, amelyet a közeljövőben angol nyelven is elérhetővé teszünk.”

A BSc oklevelet adó, péntek délutánonként zajló 4 féléves képzés mellett az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar 1-2 napos moduláris képzéseket is kínál a robotprogramozás és működtetés különböző témaköreiben.

A sajtóbeszélgetés résztvevői az ABB IRB 120-as modelljét működés közben is láthatták. A hattengelyes ipari robotkar olyan agilis, kompakt és könnyű megoldást ad anyagmozgatási és összeszerelési feladatokhoz, amely rendkívül pontos és jól vezérelhető. 


Az ABB technológiai vezető szerepet tölt be az elektrifikáció és automatizálás területén, amely fenntarthatóbb és erőforrás-hatékonyabb jövőt tesz lehetővé. A vállalat megoldásai a mérnöki szaktudás és a szoftverek összekapcsolásával optimalizálják a gépek gyártását, szállítását, elektromos táplálását és üzemeltetését. A több mint 130 éves kiválóságra építve, az ABB mintegy 105 000 alkalmazottja elkötelezett az ipar átalakulását felgyorsító innovációk előmozdítása mellett. www.abb.com

Magyarországi vállalata, az ABB Kft. 1991-ben alakult és azóta az egyik vezető szállítóként van jelen a hazai közmű-, valamint energetikai szektorban.