Az ABB több mint 180 millió dollár értékű megbízást kapott a svájci vonatgyártó cégtől, a Stadlertől. A rendelések alapján az ABB csúcstechnológiai szintű berendezéseket szállít 160 db vonatszerelvényhez és mozdonyhoz Európában és Észak-Amerikában.

A rendelések szerint az ABB vontatási berendezést szállít az Egyesült Királyságban működő Wales&Borders vasúti franchise vállalat 71 vasúti szerelvényéhez. A vontató berendezés a felsővezetékről, a generátorról vagy az akkumulátorból érkező villamos energiát a vontatómotorok meghajtására alkalmas, megfelelő feszültségű és frekvenciájú árammá alakítja.

A 71 szerelvény közül 24 olyan fejlett technológiával lesz felszerelve, amellyel a szerelvények három üzemmódban is működhetnek, azaz a vonat hajtásához szükséges villamos energia a hosszláncrendszerű felsővezetékről, a dízelgenerátorról és az akkumulátorokról is biztosítható.

A lítiumion-akkumulátorcellákra épülő, nagy teljesítményű energiatároló rendszert Svájcban, az ABB badeni üzemében gyártják.  Az innovatív rendszerrel a nem villamosított vágányszakaszokon a szerelvény a dízelmotor bekapcsolása nélkül tud közlekedni, ennek köszönhetően jelentős költségmegtakarítás érhető el, csökkenthető az ökológiai lábnyom, és a villamosítási igény is.

stadlerflirtA Stadler FLIRT – kép: ABB

A Stadler által gyártott, 36 db CITYLINK járműcsaládba tartozó vasút-villamost (tram-train) az ABB vontató berendezésével és energiatároló rendszereivel fogják felszerelni. A fejlesztéssel egyrészt csökkenteni kívánják a káros anyagok kibocsátását a walesi Cardiffban és környékén, másrészt kiváltják a jelenlegi dízelvontatású járműflottát. A vasút-villamosok a villamosított vágányszakaszokon a felsővezetékről érkező villamos energiával üzemelnek, míg a nem villamosított szakaszokon akkumulátoros üzemmódban közlekednek.   

A walesi projekten túl, a vontató berendezéseket több mint 100 darab, Németországban, Magyarországon, Olaszországban, Szlovéniában, Kanadában és az Egyesült Államokban közlekedő regionális vasúti szerelvényre és mozdonyra is telepíteni fogják, amivel javítani lehet a szolgáltatás minőségét, gyorsabbá tehetők a csatlakozások és bővíthető a fenntartható elővárosi forgalom is.

Magyarországon nyolc darab, az ABB berendezéseivel felszerelt „motorvonat” fog közlekedni Szeged és Hódmezővásárhely között, várhatóan 2021 szeptembertől. A Szeged–Hódmezővásárhely tram-train egy jelenleg építés alatt álló vasút-villamos rendszer a két település között.

A kialakítandó tram-train közlekedés célja a vasúti infrastruktúra igénybevételével olyan közlekedési rendszer létrehozása, mely hozzájárul a közösségi közlekedés versenyképességének megtartásához, javításához, valamint lehetővé teszi a közúti gépjárműforgalom és az általa okozott környezeti terhelés csökkentését is. Ez a kedvezőtlen vonalvezetésű nagyvasúttal csak oly módon megvalósítható, ha összekötik a villamosközlekedéssel, így biztosítva a városok központjai között gyors és főként átszállásmentes kapcsolatot.

„Az ABB a svájci Badenben nemrég átadott gyártóüzemével tovább erősítette technológiai és piaci vezető szerepét a fenntartható mobilitás terén.  A jövőben a teljes vontatási láncot egyetlen forrásból tudjuk majd szállítani az ügyfeleink számára” – nyilatkozta Morten Wierod, az ABB „Hajtások” üzletágának vezetője.

„Az ABB sokéves tapasztalattal rendelkezik az alkalmazások széles köre, így többek között a villamosenergia-hálózatokat és a napenergia-rendszereket támogató energiatárolási rendszerek fejlesztése és gyártása terén. A Stadlerrel együttműködve most sikeresen fejlesztettünk ki energiahatékony és korszerű vontatási berendezéseket korszerű vonatok akkumulátoraihoz.”

stadlerA Stadler CITYLINK járműcsaládba tartozó villamos látványterve – kép: ABB

Az energiatárolási rendszerek napjainkban szerves részévé válnak a vasúti járműveknek, és kulcsszerepet játszanak a fenntartható közlekedés megteremtésében. Ezen technológiák növekvő mértékű alkalmazása segíti a közlekedés dekarbonizálását, és számos előnnyel jár. Az előnyök között említést érdemel, hogy javítja az energiahatékonyságot, növeli az üzemeltetés rugalmasságát, csökkenti a pályamenti infrastruktúra költségeit, valamint a tulajdonlási költségeket is.

Az ABB komoly hagyományokkal rendelkezik a vasúti szektor számára szállított innovatív és energiahatékony technológiák terén, és jelentős múltra tekinthet vissza a városi, intercity és nagysebességű vasúti hálózatok alkatrészeinek és alrendszereinek gyártása és szervizelése terén mind a vasúti infrastruktúra, mind a gördülőállomány tekintetében.

Az ABB ügyfelei számára a vasúti berendezések és rendszerek teljes élettartamát átfogó szerviztámogatás is kínál. A globális telepített bázisához karbantartást és felújítást is nyújt. A Stadler megrendelései 2020 első negyedévében érkeztek.