Az isztriai kereskedelmi bíróság pénteken csődeljárást kezdeményezett a pulai Uljanik és a rijekai 3. maj hajóépítő vállalat anyavállalatával, az Uljanik Rt.-vel szemben, ami formális következménye annak, hogy a csoport több vállalatával szemben is csődeljárás indult korábban – közölte a helyi sajtó.

uljanikAz Uljanik Rt. hajógyára – fotó: uljanik.hr

A részvénytársaságnak mindössze húsz alkalmazottja van, és tizenegy céget irányít. Működése a csoport többi vállalatától függ, és mivel ezek közül hat már csődeljárás alá került – utoljára a csoport gerincét képező pulai Uljanik hajógyár –, a bíróságnak nem volt más választása – írták a lapok.

A testület azzal indokolta döntését, hogy nem talált enyhítő körülményt. Úgy vélték, nincs lehetőség arra, hogy az Uljanik Rt. helyzete javuljon a jövőben. A cég számlái 199 napja voltak zárolva 87 millió kuna (4,1 milliárd forint) adósság miatt. Az anyavállalat birtokolja a 3. maj rijekai hajógyár részvényeinek 87 százalékát is. A rijekai dokk esetében június 5-én várható bírósági döntés. A 25 százalékos állami tulajdonban lévő Uljanik-csoport pénzügyi gondjai 2017-ben kezdődtek.

A horvát kormány márciusban döntött úgy, hogy nem tudja tovább támogatni a csőd közeli Uljanik-csoport szerkezetátalakítását, mert az súlyos pénzügyi kockázatnak tenné ki az államot, ezért további megoldásokat keres a pénzügyi problémák megoldására.

A China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) hajógyártó konszern bevonásáról a horvát hajógyár megmentési folyamtába április elején született megállapodás Li Ko-csiang kínai miniszterelnök horvátországi látogatása idején. Bár a kínai vállalat szakemberekből, jogászokból és befektetési bankárokból álló delegációja április végén ellátogatott Horvátországba és megtekintette az Uljanik két dokkját Pulán és Rijekában, az újra kitűzött bírósági tárgyalásokig nem érkezett visszajelzés a befektetésről.

A hajógyárakat még 2012-ben privatizálta az állam, az Uljanik-csoport részvényeinek 46 százalékát a dolgozók birtokolják, az államnak valamivel több mint 25 százalékos részesedése maradt. Horvátország 2012-ben állapodott meg az Európai Bizottsággal (EB) a hajógyárak szanálásáról. Brüsszel azt várta el Horvátországtól, hogy hagyjon fel a hajógyártás versenytorzító hatású állami támogatásával. Zágráb a hajógyárak támogatására 33 milliárd kunát (1409 milliárd forint) költött eddig.

Andrej Plenkovic horvát kormányfő a hét elején a sajtónak úgy nyilatkozott: a csődeljárás nem zárja ki, hogy a kínai CSIC-vel folytatódjanak a tárgyalások. "A csődeljárás nem jelent azonnali felszámolást" – mondta, majd hozzátette, hogy a következő napokban újra Horvátországba látogat a kínai delegáció.