• Az Alstom digitális vezérlési megoldása biztonságosabbá és gyorsabbá teszi a MÁV-START Flirt elektromos vonatait az európai szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló berendezéssel
  • Magyarországon még nem volt példa arra, hogy villamos motorvonatokat utólag lássanak el az európai szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló berendezéssel
  • Az Alstom összesen 59 Flirt típusú villamos motorvonatot szerel fel az ETCS L2 rendszerrel, a projekt várhatóan szeptemberben fejeződik be

Az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális vezető vállalata fontos mérföldkőhöz érkezett a MÁV-START Flirt típusú villamos motorvonatok flottamodernizációs projektjében, melynek keretében a sebesség és a biztonság növelésére tervezett ETCS (European Train Control System) 2. szintű rendszert szerelnek fel.

Forrás: Alstom

Az 59 Flirt villamos motorvonatból eddig 36 darabra került telepítésre az ETCS L2 rendszer és kapta meg a forgalomba hozatali engedélyt, melynek köszönhetően februárban újra személyforgalomba álltak, az Alstom szigorú európai követelményeknek megfelelő Atlas ETCS Level 2 vonatbefolyásoló berendezéssel felszerelve. A teljes projekt a tervek szerint 2023 szeptemberében fejeződik be, a részletes teszteléssel és ellenőrzésekkel járó tanúsítási eljárást követően. Az Alstom közbeszerzési eljárás keretében nyerte el ezt a projektet.

A magyar vasúti közlekedés történetében még nem volt példa arra, hogy villamos motorvonatokat utólag lássanak el ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel. Az eredmények azt igazolják, hogy a biztonság erősítése és a hatékonyság növelése miatt érdemes volt belevágni a projektbe. Az pedig különösen fontos volt a számunkra, hogy a magyar vasút fejlődése iránt elkötelezett vállalatként a berendezéseket Magyarországon, helyi szakemberek munkájával, a szolnoki telephelyünkön építjük be a MÁV Start Flirt típusú villamos motorvonataiba” – mondja Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója.

Az Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) elsődleges célja a vonatok mozgásának felügyelete és a vasúti közlekedés biztonságának fokozása különböző üzemi helyzetekben. A rendszer folyamatosan kiszámítja a figyelmeztető, üzemi és vészfékezési sebességprofilokat, valamint figyelemmel kíséri a vonat és a pálya megengedett sebességét is. Teljes felügyeleti üzemmódban gyakorlatilag lehetetlen, hogy a mozdonyvezető tévesen figyelmen kívül hagyjon egy vörös ’Megállj!’ jelzést. A továbbfejlesztett ETCS Level 2 folyamatos felügyeletet biztosít a GSM-R (a GSM vasúti változata) segítségével.

Végső soron az ETCS Level 2 rendszer javítja a forgalom hatékonyságát, mivel lehetővé teszi, hogy a korszerűsített vonatok nagyobb sebességgel közlekedjenek azokon a vonalakon, ahol a pályakörülmények ezt lehetővé teszik, mint például a Budapest-Székesfehérvár vonalon, így a korábbi 120 km/h sebességhez képest 160 km/h-ra növelve a maximális sebességet.

A folyamat összetettségét mutatja, hogy az Alstom 2020. januárban szerezte meg az átalakítási engedélyt a Flirt villamos motorvonatokra. A prototípusok elkészítését a tesztelés követte: az előírások szerint a vonatoknak 250 ezer kilométert kellett hiba nélkül futniuk, ezért az Alstom a Vasúti Hatóságtól engedélyt kapott arra, hogy 5 prototípussal végezze el a típusengedélyezési tartampróbát. A folyamattal párhuzamosan megkezdődött az előszerelés, majd 2022. januártól a végszerelés. A jármű típusengedélyét, amelynek megszerzéséhez független tanúsító szervezet bevonásával igazolni kellett, hogy a jármű tervezése, gyártása, összeszerelése megfelel az összes európai és nemzeti előírásnak, a hazai Vasúti Hatóság 2022. decemberében adta meg.

Az Alstom világszerte több mint 120 ETCS-projekttel, 19 200 fedélzeti egységgel és 13 300 km felszerelt vonallal vezető szakértelmet kínál a fővonali jelzőrendszerek terén. Európában az Alstom szállította az összes ETCS-sel felszerelt vonatok 70%-át.