A Leningrádi Atomerőmű II-es kiépítés 1-es blokkján sikeresen befejeződött az egyik legfontosabb biztonsági rendszer, a reaktor maradék hőjének a gőzfejlesztőn keresztül történő elvezetését biztosító passzív biztonsági rendszer tesztüzeme.

lgA Leningrádi Atomerőmű – fotó: en.wikipedia.org

A műveletet a melegjáratás során, a fő- és segédberendezések tesztjének keretében végezték el. A melegjáratás az utolsó vizsgálati szakasz a blokk indítása előtt.

„A gőzfejlesztőn keresztül történő üzemzavari hőelvezetés a tervezési alapon túli, az elektromos betáplálás, illetve a tápvíz teljes kiesése által jellemzett súlyos üzemzavar esetére biztosítja a reaktor aktív zónájában az üzemi hűtés leállása után termelődő maradék hő elvezetését” – közölte Vitalij Sutyikov, a Leningrádi Atomerőmű reaktorosztályának vezetője.

A rendszer fő jellemzője annak teljes autonomitása. A négy, egymástól független biztonsági csatorna sajátossága, hogy minimum 24 órán keresztül képesek elvezetni a reaktor aktív zónájában keletkező maradék hőt. Mind a négy biztonsági csatorna tesztje sikerrel zárult, azok folyamatos készenléti üzemmódban lesznek a reaktor működése során. A tesztüzem eredménye megerősítette, hogy a rendszerek teljes mértékben képesek ellátni feladatukat a reaktor maradék hőjének elvezetését illetően az atomerőmű áramellátásának teljes kiesése esetén is.
 
A biztonsági csatorna olyan keringető kört jelöl, amely a gőzfejlesztőből és a szekcionált üzemzavari hőcserélőből áll. Utóbbit az üzemzavari hőelvezető tartályban helyezték el, amely összeköttetésben áll a gőzfejlesztővel a bemeneti és kimeneti csővezetéken keresztül.

Az üzemzavari hőelvezető tartályok a reaktorcsarnok +59,850 méteres szintjén helyezkednek el a reaktorcsarnok kupola részében – lényegesen magasabban, mint a gőzfejlesztők, és lehetővé teszik ezáltal a hűtőközeg természetes, gravitációs keringését a passzív hőelvezető rendszerben.

A melegjáratás során a szakemberek ellenőrzik a fő- és segédberendezések, technológiai rendszerek üzemi jellemzőit,  azok üzemkészségét az üzemanyag reaktorba történő berakása előtt. A melegjáratás sikeres befejezése azt jelzi, hogy a Leningrádi Atomerőmű II-es kiépítés 1-es blokkja kész az üzemanyag fogadására. A 78 előírt vizsgálatnak jelenleg a felét végezték el.