Az ABB Decoded című podcast friss epizódjában Stephanie Medeiros, az ABB E-Mobility Global Account Managere a járműflották elektromos hajtásra történő átállításáról beszél, különös tekintettel a nehézgépjárművek villamosítására.

Illusztráció - Kép: ABB

Szeptember 9-e az Elektromos Járművek Világnapja, amelynek az ABB volt egyik fő kezdeményezője. A Világnap célja az e-mobilitás megünneplése és a fenntartható közlekedésre történő átállás elősegítése. Most, hogy minden idők legmagasabb szén-dioxid szintjeit mérik, és a szén-dioxid-kibocsátás még tovább emelkedik, alapvető fontosságú a kibocsátási értékek csökkentése, mely célkitűzés elérésében kulcsfontosságú szerepet játszik az elektromos hajtású áruszállításra történő áttérés. A villamosmérnök végzettségű Stephanie Medeiros, az ABB E-Mobility Global Account Managere, világszerte e-mobilitási projekteken dolgozik. Ebben a podcast epizódban betekintést enged az alacsony szén-dioxid kibocsátású társadalom felé való átmenetben jelentős szerepet játszó flottavillamosítás kihívásaiba és megoldásaiba is.       

A flottavillamosítás fontossága

A flottavillamosítás ügye nagyon lényeges, mivel a kibocsátások 25%-a fuvarozásból származik, és a járműflották jelentősen hozzájárulnak ehhez. A járműflottákon belül döntő fontosságú megvizsgálni a nehézgépjárművek kibocsátását, magyarázza Stephanie:

„Bár az összes járműflottán belül a nehézgépjárművek részaránya csupán 1%, mégis az országúti közlekedésnek tulajdonított globális kibocsátások több mint 25%-áért ezek a járművek a felelősek. Ezért, ha egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt tehergépkocsit elektromos hajtásúra cserélünk, évente 22 tonna CO2-kibocsátást, illetve 500 liter dízel üzemanyagot takaríthatunk meg. Ezek igen nagy számok, és ha ezt a teljes nehézgépjármű-flottára vetítjük, akkor világszerte nagyon sok károsanyag kibocsátást tudunk megelőzni.”       

„A flottavillamosítás ügyét vizsgálva látható, hogy világszerte már számos kiváló projekt fut. Az Amazon például azt tervezi, hogy a következő tíz év során, az áruszállítás utolsó szakaszában, amikor a gyűjtőraktárakból eljut az áru a címzettekhez, 100 000 elektromos hajtású szállító járművet állít majd üzembe az USA-ban és világszerte.” 

A haladás előmozdítása a töltési Infrastruktúra terén

Ha megvizsgáljuk a nehézgépjárműveket kiszolgáló töltési infrastruktúrát, azt látjuk, hogy ezek töltéséhez nagyobb töltőteljesítményre van szükség, mivel ezeknek a járműveknek nagyobb az akkumulátora és rövidebb a töltésükhöz rendelkezésre álló idő. Ez igen komoly szempont, amit az elektromos hajtásra történő átálláskor az üzemeltetőnek figyelembe kell vennie, mivel a telepítési és az üzemeltetési költségek jelentősek lesznek, továbbá az üzemeltetők szeretnék elkerülni, hogy a járművek azonos időpontban érkezzenek be, és kezdjék meg a töltést. Azonban van mód e kihívások kezelésére is.   

„Nos, az első megoldást az intelligens töltés kínálja. Intelligens töltéssel a töltési műveletek eloszthatók a rendelkezésre álló időtartamon belül, így az eszközkihasználtság a lehető legmagasabb szintre emelhető. Már rendelkezésre állnak olyan szoftvermegoldások és eszközök, amelyek lehetővé teszik mindezt, és biztosítják, hogy a járművek töltésére a szükséges időpontban kerüljön sor. De vannak egyéb megoldások is. Ide sorolható például az akkumulátoros energiatárolás, illetve a nap- és megújuló energiák integrálása; ezekkel könnyebben fedezhetők a villamos energia iránti csúcsigények.”   

„A töltési oldalon azt látjuk, hogy a nehézgépjárművek 25, 50, vagy annál magasabb kilowatt teljesítménnyel tölthetők. A rendelkezésre álló CCS (kombinált töltési rendszer) szabvánnyal ezek a járművek az áramerősség függvényében 350 kilowatt teljesítményig tölthetőek. Ami igazán érdekes az az, hogy az iparág résztvevői közös erőfeszítéseket tesznek, és vizsgálják a megawatt nagyságrendű töltés lehetőségeit; egy megawattról vagy annál nagyobb teljesítményről van szó. Ez egy új töltési szabvány lesz, az ABB pedig részt vesz ennek megvalósításában.”  

Az ABB járműflottájának villamosítási projektje

Az ABB nemcsak a világ számos pontján lévő ügyfeleinek segít átállni a villamos hajtásra alapozott szállításra és közlekedésre, de a 2030-as fenntarthatósági stratégiájával összhangban, illetve az alacsony szén-dioxid kibocsátású társadalom kiépítése érdekében, maga is végrehajtja ezt az átállási folyamatot.

„Az EV100 kezdeményezés keretében az ABB vállalja, hogy 2030-ra elektromos hajtásúra cseréli le a több mint 10 000 járműből álló járműparkját. Ezen túlmenően az ABB világszerte több projektet hajt végre, így például Svédországban az ABB megkezdte a közel 700 járműből álló flottájának elektromos hajtásra történő átállítását. Az Egyesült Királyságban az ABB bejelentette, hogy az 500 darabos járműparkját 2025-re e-járművekre cseréli.”     

„A nehézgépjárművek villamosításának kiemelkedő példáit megvizsgálva azt látjuk, hogy az ABB-nek is van e-tehergépjármű fejlesztését célzó kísérleti programja Svájcban. A projekt eredményei azt mutatják, hogy ott van lehetőség az elektromos járművek üzemeltetésére, ahol a töltés zökkenőmentesen megoldható, és az nem befolyásolja jelentősen az üzemeltetést. Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk a járművezetőktől is, akik szerint élvezet vezetni ezeket a járműveket, jól gyorsulnak, rendkívül jól manőverezhetőek, a csendesebb üzemük csökkenti a stressz szintjét, így vezetés közben a járművezetők is nyugodtabbak.”      

Az ABB-ről:
Az ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) egy vezető globális technológiai vállalat, amely ösztönzi a társadalom és az ipar átalakulását egy hatékonyabb és fenntarthatóbb jövő megvalósítása érdekében. Az energetikai, robotikai, automatizálási és hajtás portfólióinak különböző szoftverekkel való összekapcsolásával az ABB kitolja a technológia határait, hogy ezzel a teljesítményt új szintre emelje. A kiválóságáról több mint 130 éve jól ismert ABB sikerességét a világ több mint 100 országban foglalkoztatott 105 000 munkatársa garantálja. www.abb.com

Magyarországi vállalata, az ABB Kft. 1991-ben alakult, és azóta az egyik vezető szállítóként van jelen a hazai közmű, valamint energetikai szektorban.