Készen áll kompenzálni a Transznyefty olajszállítmányozási vállalat a Barátság kőolajvezetéken érkező szennyezett olaj által okozott valós kárt – jelentette ki Dmitij Kozak orosz miniszterelnök-helyettes újságíróknak szerdán Moszkvában.

Ukrajna saját területén április 25-én állította le a szállítást – fotó: Cseke Csilla / Népszava

"A Transznyefty nagyon konstruktív álláspontot képvisel és kész megtéríteni az okozott valós kárt az orosz cégeknek is" – nyilatkozott Kozak. Alekszandr Novak orosz energiaügyi miniszter szintén a sajtó munkatársainak azt mondta, hogy az olajszennyezés okozta kár összértéke kevesebb lehet 100 millió dollárnál.

"Nemcsak Fehéroroszországban, hanem teljes egészében" – tette hozzá, arra utalva, hogy Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök 100 millió dolláros kárigényt fogalmazott meg. Elismerte, hogy egyelőre nem állnak rendelkezésre konkrét számítások, hogy az egyes országokat mekkora kár érte a szennyezett olaj miatt. Ez részben azzal áll összefüggésben, hogy a helyreállítási munkálatok még nem fejeződtek be. Novak nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a klórvegyületekkel szennyezett olajat kedvezményes áron értékesítsék.

A szennyeződést április 19-én fedezték fel Fehéroroszországban a német, lengyel, cseh, szlovák, magyar, ukrán és belorusz felvevőállomásokat ellátó Barátság kőolajvezetékben. A klórvegyület veszélyezteti az olajfinomítók berendezéseit, ezért ezek az országok leállították a vételezést a vezetékből. A Barátság kőolajvezeték napi egymillió hordó, a globális olajfelhasználás 1 százalékának megfelelő mennyiséget szállít.

A vevők ugyancsak megtagadták a Szentpétervártól száz kilométerre nyugatra fekvő uszty-lugai olajterminálba érkező, szintén szennyezett orosz nyersolaj átvételét. A kikötő napi mintegy 500 ezer hordó olajat szállít a világpiacra, a terminálon havonta több mint húsz tankert töltenek fel.