A Roszatom is csatlakozik napjaink lítiumlázához – írta nemrég egy elemzésben a Bloomberg amerikai gazdasági hírügynökség.

ecarKépünk illusztráció – fotó: kijiji.ca

A cikk szerint az uránárak esése után az orosz állami atomenergetikai konszern azt tervezi, hogy megkezdi ennek az akkumulátorokban használatos fémnek a bányászatát és értékesítését. Ezzel a lépéssel a Roszatom is debütálna az elektromos autók egyre nagyobb tempóban bővülő piacán.

„Az autóüzlet sokkal gyorsabban fejlődik, mint az várható volt" – mondta egy interjúban Kirill Komarov, a Roszatom első vezérigazgató-helyettese, és kifejtette: teljes termelési láncot szeretnének kiépíteni a lítiumtól az akkumulátorgyártásig, sőt akár az autógyárakkal folytatott együttműködésig.

A Roszatom célja, hogy 2030-ig bevételeinek 30 százaléka a nem atomenergetikai üzletágakból származzon – emlékeztet a cikk, amelyik arról is beszámol, hogy az orosz atomóriás torontói székhelyű vállalata, a Uranium One nemrég uránkereskedő céget hozott létre a svájci Zug kantonban. Ez elsősorban a Uranium One ügyleteit intézi majd, de egyidejűleg más fémekkel is bővítené a tevékenységét, és – mint Komarov megemlítette – ezek között, a réz, illetve az ólom mellett a lítium is szerepel.

A Roszatomnak van ugyan olyan leányvállalata, amely képes lítiumtermékeket előállítani, ám nincs olyan bányája, ahol kitermelnék ezt a fémet – írja a Bloomberg. Továbbá, egy a Roszatom vállalati újságjában, a Sztrana Roszatomban korábban megjelent cikkre hivatkozva, hozzáteszi: a nukleáris konszern bányászati vállalata, az Atomredmetzoloto tárgyalásokat folytat egy az 1990-es években bezárt, kelet-szibériai lítiumbánya újraélesztésének a lehetőségéről.