A fejlett és a feltörekvő piacok egyaránt jelentős beruházásokat hajtanak végre a városi e-mobilitás terén a forgalmi torlódások és az ingázásból eredő környezeti hatásokat csökkentésére. Az ABB TOSA-rendszere ezekre a problémákra kínál frappáns megoldást.

tosaaaaaA TOSA működés közben – fotó: ABB

A TOSA (Trolleybus Optimistáién Système Alimentation) elnevezésű projekt keretében az ABB hozzájárul a teljesen elektromos hajtású buszok (e-buszok) üzemének optimalizálásához, megteremtve ezzel az emissziómentes városi buszközlekedést. 

tosaaaAz ABB E-busz megoldásai és eszközei:

  • OppChargeautomatizált DC gyorstöltő megoldások 150-600 kW teljesítményben távfelügyelettel
  • TOSAfelsővezeték nélküli, nagykapacitású, teljesen elektromos csuklós busz rendszer 15 mp-es villámtöltéssel egyes kiválasztott megállókban
  • Hajtáslánc, vontatási átalakítók, energy packs,motorok és egyéb jármű komponensek
  • Vezérlő és monitoring eszközökaz ügyfelek eszközparkjának üzemeltetéséhez és karbantartásához az ABB Ability™ platformon
  • Előre gyártotte-buszalállomások (KIF, KÖF) teljes körű integráció a villamos hálózatba

A járműtetőre telepített automatizált csatlakozással és jellemzően 4-6 perces töltési idővel rendelkező rendszer könnyen beilleszthető a meglévő buszjáratok hálózatába, melyek végpontjain, végállomásain, jármű-telepein és/vagy közbenső megállóiban gyorstöltőket építenek ki.

TOSA e-buszrendszer infrastruktúrája:

Energia tárolós megoldások a csúcsok kezelése érdekében a helyi villamos hálózat és az üzemeltető vonatkozó előírásainak megfelelően.

Három típusú töltő:

  • Villámtöltő meghatározott megállókban(15 sec)
  • Végállomási töltő (4-5 min)
  • Garázs töltő (30 min)

TOSA e-buszrendszer fedélzeti berendezései:

  • Integrált hajtási és kiegészítő konverterek a tetőre telepítve
  • Lithium-titanátakku egység
  • Energia átviteli rendszer (ETS), ami a kapcsolatot biztosítja a busz és a töltő között
  • Állandó mágneses motorok

03A 150, 300 vagy 450 kW töltési teljesítményű moduláris kialakítású rendszer néhány perc alatt bármilyen típusú buszt képes feltölteni annyi energiával, amennyivel az adott jármű egész nap folyamatosan közlekedhet. A technológiát először 2013-ban alkalmazták Genfben, a repteret a kereskedelmi vásárközponttal összekötő útvonalon helyezték üzembe.