Európa legnagyobb erdészeti vállalatától érkezett a nem várt energetikai áttörés.

Kép: Stora Enso

Az elektromos autók töltési idejének csökkentése mellett környezeti szempontból is sokkal kedvezőbb lehet a faalapú akkumulátor, mint az eddigi megoldások – derül ki a The Independet cikkéből.

A felfedezés középpontjában a lignin nevű anyag áll. A lignin a második leggyakoribb szerves polimer a cellulóz után, ilyen formában van jelen a nem-fosszilis szerves szén mintegy 30 százaléka, valamint a fák tömegének körülbelül 30 százalékát is ez teszi ki. Jelenleg 50 millió tonna a globális ligninkészlet, azonban ténylegesen csak körülbelül 2 százalékát használják fel az iparban, a maradékot elégetik. Az átlátszó fa előállítása során is ezt az anyagot távolítják el a fából.

A papírgyárak sem tudják igazán haszonsítani a lignint, de a Stora Enso, Európa legnagyobb erdészeti cégének szakembergárdája viszont megtalálta az anyag felhasználhatóságának módját. Felfedezték, hogy a lítium-ion akkumulátorokban található grafit anódok biológiai alapú alternatívájává alakítható a lignin. Kemény szénné tudják alakítani, ami teljesítmény szempontjából kiemelkedő, valamint rendkívül költséghatékony is. A grafit töltési határértékei 40-50 perc közt mozognak, amit drága szilíciummal fel lehet javítani 20 percre, ehhez képest mindössze 8 percre van szükség a lignin alapú anódok feltöltésére – nyilatkozta az Independentnek a Stora Enso technológiáért felelős vezetője, Lauri Lehtonen.

A grafit a jelenlegi legelterjedtebb anódanyag, annak ellenére, hogy erősen korlátozza a nagy kapacitású töltést, ráadásul a környezetre káros hatással van a kitermelése. A lignin anódok „termesztése” (mivel tehát ehhez fát kell ültetni) ezzel szemben szénnegatív, míg amorf szerkezete azt jelenti, hogy minden irányból bejuthatnak az ionok, és könnyebben és gyorsabban mozoghatnak, mint a kristályos grafitban, ami végső soron gyorsabb töltési és kisülési sebességet tesz lehetővé.

A Stora Enso szándéknyilatkozatot írt alá egy norvég energiatároló céggel, és az első olyan gyárát tervezi jelenleg, amelynek az anódok kereskedelmi léptékű előállítása a célja. Előreláthatólag 2025-re készülne el a gyár, aminek megvalósulásával a világon először készülne olyan akkumulátor, amelynek fából származik egy kulcsösszetevője.