Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes szerint "csalódniuk kell azoknak", akik az elektromos taxik ügyében valamiféle "egymásnak feszülésben reménykedtek" a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és főváros között; valójában az elektromobilitás térnyerését mind a tárca, mind a fővárosi önkormányzat kiemelkedően fontosnak tartja és együtt is küzd érte.
Szeneczey Balázs pénteki, az MTI-hez eljuttatott közleményében felidézte, hogy az elektromobilitás terjesztését célzó Jedlik Ányos terv megvalósításáról tavaly ősszel írt alá együttműködési megállapodást a fővárosi önkormányzata és az NGM. A megállapodás eredményeként rövid távon mintegy 250 töltőoszlop és 500 töltőhely létesülhet városszerte, amelyek számát a tervek szerint folyamatosan bővítik.
Abban mindenki egyetért, hogy több kéne belőlük – fotó: portfolio.hu
A megállapodásban vállalta a fővárosi önkormányzat, hogy áttekinti a személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó rendeleteit, és javaslatot tesz a zéró emissziós járművek elterjesztésére a személytaxi-szolgáltatásoknál, illetve egy zéró emissziós járművekre épülő közösségi autómegosztó rendszer (car-sharing) bevezetésénél. Mivel úgy vélik, jó példával kell elöl járniuk, vállalásuk szerint a fővárosi közszolgáltatásokat ellátó járműparknál is megvizsgálják a károsanyag-kibocsátástól mentes járművek alkalmazásának lehetőségét. Szeneczey Balázs közölte, hogy természetesen tudják, hogy ez nem rövid távon megvalósítható elképzelés, és számos feltétele van, de úgy véli, a zéró emissziós járművek elterjesztése egy nem megmagyarázandó nemes "végcél".
A főpolgármester-helyettes kitért arra is, hogy az elmúlt hetekben többször szükség volt a szmogriadó tájékoztatási, és néhány esetben a riasztási fokozatának elrendelésére a budapesti légszennyezettségi adatok ismeretében. Ilyen helyzetben különösen furcsának tartják – fűzte hozzá –, hogy a levegő tisztaságáért "más esetben zajosan aggódók" törekvéseiket "finoman szólva sem pártoló hangulat- és riadalomkeltésre alkalmas főcímekkel" jelentetnek meg cikkeket. Hangsúlyozta, a fővárosi önkormányzat és az NGM célja is az, hogy elsősorban ösztönző szabályozási környezettel támogassa a zéró emissziós járművek elterjedését, és bíznak benne, hogy ebben minden "felelősen gondolkodó politikai erő, újságíró és taxitársaság, taxis érdekképviselet" támogatására számíthatnak.
Az NGM szerdai, az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: nem javasolták olyan konkrét tiltás bevezetését a fővárosi önkormányzatnak, hogy Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni. A tárca véleménye szerint az összes taxi rövid távú lecserélése elektromos autókra jelenleg nem reális lehetőség.
A napi.hu portál szerdán Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettestől kapott információkra hivatkozva azt írta: az NGM azt javasolta a fővárosi önkormányzatnak, hogy hozzanak olyan szabályozást, amely szerint Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni. Tarlós István főpolgármester délelőtti sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, tervezik-e azt, hogy taxizni csak elektromos járművel lehessen majd, azt mondta: ez az előírás belátható időn belül a taxisokat nem fenyegeti.