A piac helyzetéről, illetve a klimatizálás hétköznapi tennivalóiról Bánhalmi Zoltán, a Panasonic magyarországi fűtés és hűtés üzletág kereskedelmi képviselője, illetve Kozák Tamás, a közép-kelet európai fűtés és hűtés üzletág vezetője tartottak alapos előadást az idei Construma kiállításon.
A Panasonic standja a 2017-es Construma kiállításon – fotó: Panasonic
A nyár Magyarországon is egyre melegebb. Sorra dőlnek meg a hőmérsékleti rekordok, egyre hosszabbak a kánikulai időszakok. Mindezek alapján biztosra vehető, hogy a következő években jelentős keresletnövekedés várható a klímaberendezések iránt. A piac bővülésére számít a Panasonic és növekedést vár a magyar piacon általa értékesített lakossági és kereskedelmi légkondicionálók tekintetében.
Az elmúlt három évet mindannyiszor a Föld legmelegebb évének nyilvánították a történelmi adatok alapján a meteorológusok. Az eddig észlelt tizenhét hőmérsékleti rekordot hozó esztendőből tizenhat a XXI. századra esett. Az előrejelzések szerint a tendencia folytatódni fog, 2017-ben megintcsak megdőlhetnek a hőmérsékleti rekordok, ami alól Magyarország sem lesz kivétel. Mivel a forró napokat egyre nehezebb elviselni, egyre többen gondolkodnak el valamilyen légkondicionáló berendezés felszerelésén.
A magyar piacról érdekes adatokat szolgáltat egy, a közelmúltban a Központi Statisztikai Hivatal által készített felmérés. E szerint hazánkban csak minden tizedik lakásban van klímaberendezés. A klimatizált lakások 51 százaléka egy vagy többszintes családi házban, 21 százalék pedig lakótelepi épületben található. A válaszokból az is kiderült, hogy minden negyedik lakásban igényelnék a klimatizálást, de ennek beszerzését anyagi okok miatt nem mindenhol engedhetik meg maguknak a lakók. A megkérdezettek 27 százaléka (950 ezer háztartás) hivatkozott erre.
Azok, akik nem tartják szükségesnek a klímaberendezést általában arra hivatkoztak, hogy nem szeretik, nem igénylik, vagy nem is szükséges a használata, ugyanis a lakásuk nyáron sem melegszik túl. Az iparági tapasztalat egyébként azt mutatja, hogy ez utóbbi csoport egyre zsugorodik, vagyis egyre kevesebben vannak olyanok, akik nem szeretnének klimatizált lakásban élni, hiszen az erőteljes hőhullámokban érkező forróság egyre többször okoz kínos perceket azoknak is, akik korábban úgy gondolták, hogy lakásuk megfelelően ellenáll a melegnek.
Bánhalmi Zoltán tippekkel látja el a hallgatóságot – fotó: Panasonic
„Nem lehet elégszer megismételni, hogy a megfelelő klímaberendezés kiválasztásában érdemes szakember segítségét kérni, hiszen több szempontot érdemes figyelembe venni, a helyes készülék kiválasztásakor. Az utóbbi időben egyre többször merül fel az az igény, hogy a berendezés ne csak hűtésre, hanem teljesértékű fűtésre is alkalmazható legyen a legzordabb -20 fokos külső hőmérséklet esetén is. Természetesen erre is vannak olyan megoldások, amelyekkel akár a gázkazános fűtés is kiváltható, ilyen felhasználás esetén nem érdemes a szomszédunk vásárlási tanácsaira hallgatni, mindenképpen konzultáljunk szakemberrel.
Ne hagyjuk utolsó pillanatra a beszerelést, hiszen a szigorú szabályzásból eredő többlet adminisztráció, valamint a szerelők megsokasodó munkája miatt könnyen klima nélkül maradhat az, aki késlekedik döntésével” – mondta Bánhalmi Zoltán, a Panasonic magyarországi fűtés és hűtés üzletág kereskedelmi képviselője. „A Panasonic energiahatékony és környezetbarát hűtési és fűtési rendszereket kínálva, ambiciózus célt tűzött ki; 2018-ra, amikor is a vállalt 100 éves lesz, az iparág legzöldebb gyártójává kíván válni, és hasonlóan a Japán piacon elért helyzetéhez piacvezető szerepre törekszik Európában is. Az elmúlt évek jelentős fejlesztéseinek köszönhetően a vállalat Európában a klímaberendezések mellett jelentős piaci pozíciót birtokol a hőszivattyús fűtési megoldások területén is.
Kozák Tamás ismerteti a piac helyzetét – fotó: Panasonic
A Panasonic számára stratégiai fontosságú a hőszivattyú piac. Ezen a területen jelentős és dinamikus fejlődés tapasztalható az Európai Unióban és a kelet-európai régióban egyaránt, különös tekintettel azokra az országokra, ahol támogatási rendszerrel segítik a megújuló energiával működő fűtési rendszerek terjedését, többek között Szolvéniában, Csehországban és Szlovákiában” – nyilatkozta Kozák Tamás, a közép-kelet európai fűtés és hűtés üzletág vezetője.
A vállalat elkötelezett a környezetbarát és fenntartható hűtési és fűtési megoldások iránt, ezzel is megadva a lehetőséget a fogyasztóknak, hogy környezettudatos döntést hozzanak. Hőszivattyús rendszereik extrém hidegben, akár -28 fokban is rendkívül hatékonyak és használatukkal a gázhoz képest, rendszertől függően, akár 30 százalékkal csökkenhetnek a fűtési költségek. A világcég egyik innovációja a legújabb rendszereiben alkalmazott R32 hűtőközeg, amely a korábban használatos hűtőközegekkel összehasonlítva 75 százalékkal csökkentheti környezetünk CO2 terhelését úgy, hogy jelentősen növekszik a készülékek hatásfoka.