Nem kerül duplájába a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train járművek beszerzése, az ár 16,27 százalékkal haladja meg a becsült értéket – reagált a Stadler nemzetközi vasúti járműgyártó cég a Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfői közleményére kedden.
Lázár János azt írta, ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train, a rendszerben használható szerelvények beszerzése ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként közel duplájába kerülne, mint amennyire ők tervezték. A térség országgyűlési képviselői posztját is betöltő politikus azt kéri a kormánytól, az aránytalanul megnövekedett költségek miatt ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására.
Lényegesen bonyolultabb műszaki konstrukciók az átlag vonatknál – fotó: MÁV
A Stadler közleményében pontatlannak és félrevezetőnek nevezte a 8+4 darab dízel-villamos tram-train jármű áráról megjelent információkat. Ismertették, az ajánlatok bontásáról készült 2017. február 20-ai jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egységárra bontva 5,5 millió euró. A Stadler ajánlata egy tram-train járműre 6,395 millió euró volt, amely a becsült értéket nem mintegy 100 százalékkal, hanem 16,27 százalékkal lépi túl – írja közleményében a járműgyártó.
A Stadler kiemelte, tisztában vannak azzal, hogy a beszerzés becsült értékének bármilyen mértékű túllépése kihívások elé állíthatja az ajánlatkérőt, ugyanakkor a tények "ilyen mértékű eltorzítását" nem tartják korrektnek. A társaság leszögezi, a korábbi közbeszerzési eljárásokhoz hasonlóan ezúttal is fair, az aktuális piaci viszonyoknak megfelelő, illetve az ajánlatkérő egyedi igényeit is teljes mértékben figyelembe vevő ajánlatot tett.
A Stadler szerint a hibrid rendszerű, azaz villamos és dízel-elektromos hajtással is rendelkező járművek egységárának bármilyen más, kizárólag városi villamos üzemű jármű beszerzésének árával való összemérése értelmetlen és megtévesztő a lényegesen bonyolultabb műszaki konstrukció, illetve az eltérő alkalmazási terület miatt.
Lázár János az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében emlékeztetett rá, Hódmezővásárhely és Szeged az ellentéteket félretéve néhány éve összefogott, és az itt élő polgárok érdekében közös vállalkozásba kezdett. Olyan fejlesztésbe, amely naponta csaknem tízezer embernek jelentene segítséget a települések közötti ingázás során, növelné a térség versenyképességét, a települések megtartó erejét, közelebb hozna két megyei jogú várost egymáshoz.