A Bombardier az energiafogyasztás csökkentése és a vasúti hálózat fejlesztése érdekében az ABB innovatív Effilight vontatási transzformátorával szereli fel vonatszerelvényeit.
Az ABB a Bombardier Transportation divíziójától nyert megbízás alapján 42 db Effilight járműtetőre szerelhető vontatási transzformátort szállít a TALENT motorvonatokhoz. A nemrég kereskedelmi forgalomba hozott Effilight transzformátorok első átütő sikerét jelző megrendelés annak a keretszerződésnek a része, amely alapján az ABB 2024-ig 600 vontatási transzformátort szállít majd 300 vonatszerelvényhez.
Az E42 transzformátort arra a 21 vonatszerelvényre telepítik, amelyek az osztrák Vorarlberg tartomány vidéki és városi területeit, valamint a tartományt a szomszédos országokkal összekötő vonalakon üzemelnek majd, és biztosítják a közutak tehermentesítését. A vontatási transzformátorok biztonságos feszültségszintű villamos energiát szolgáltatnak az olyan alapvető fontosságú vasúti működésekhez, mint például a vontatás, a fékezés, a világítás, a légkondicionálás, az utastájékoztatás, a jelzőberendezések és a kommunikáció.
Japán és Svájc után Ausztriában utaznak a legtöbbet vasúton – fotó: abb.hu
Az urbanizáció és a gazdasági fejlődés növeli a hatékony közlekedés iránti igényt, mivel egyre többen választják azokat elővárosi, térségi és intercity közlekedési rendszereket, amelyek a városközpontokat összekötik az agglomerációval és a távolabbi régiókkal.
Egy osztrák állampolgár átlagosan évente közel 1425 kilométert utazik vonattal. Világviszonylatban ez azt jelenti, hogy Japán és Svájc után Ausztriában utaznak a legtöbbet vasúton. Az ország 2020-ra vonatkozó távlati célkitűzése, hogy a közel 5000 km hosszúságú pályahálózatán évente 500 millió utast, illetve 150 millió tonna árut szállítson. A vasúti hálózat jelenleg tervezett fejlesztése és bővítése szintén e célkitűzés elérését szolgálja.
Az ABB következő generációs Effilight vontatási transzformátora szabadalmaztatott konstrukciójú, csúcstechnológiát képviselő olajkamrával épül. Az egyedi kialakítású olajkamra a teljes körű funkcionalitás garantálása mellett akár 70%-kal is csökkenti a szükséges olaj mennyiségét. Az olaj-megtakarítás ellensúlyozza azt a többlet rézfelhasználásból eredő költséget, amelyre a veszteségek mérséklése és az energiahatékonyság növelése érdekében van szükség. Az ABB a jobb energiahatékonysági követelmények érdekében úgy optimalizálta a termék konstrukcióját, hogy az azonos tömegű, de a hagyományos transzformátorokhoz képest 25 százalékkal csökkentette a terhelési veszteséget.
„A Bombardier és az ABB kapcsolata hosszú és kiváló együttműködésen alapszik. E mostani siker is megerősíti az ABB preferált beszállítói és hosszú távú technológiai partneri pozícióját” – nyilatkozta Claudio Facchin, az ABB Energetikai Hálózatok divíziójának vezetője. „Az Effilight olyan innovatív technológiát képvisel, amely összhangban áll azzal a stratégia célkitűzésünkkel, hogy megoldások kifejlesztésével támogassuk az ingázók millióit szolgáló fenntartható mobilitást. Nagy örömünkre szolgál, hogy az osztrák vasúti hálózaton megvalósíthattuk az első kereskedelmi berendezés telepítését.”
Az ABB a vasútüzemeltetők által világszerte használt, és a legszigorúbb szabványok szerint tervezett és gyártott vontatási transzformátorai zavartalan vasúti üzemet, magas rendelkezésre állást és megbízhatóságot garantálnak, és hozzájárulnak a társadalom fenntartható mobilitás iránti igényének kielégítéshez.