Mintegy 12 százalékkal, árfolyamhatások nélkül 11 százalékkal nagyobb árbevételt ért el a Bosch technológiai konszern az idei első negyedévben az előző év azonos időszakához képest – ismertette a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke az eredményeket csütörtökön, a cégcsoport renningeni kutatás-fejlesztési központjában tartott sajtótájékoztatón.
Volkmar Denner beszámolt arról is, hogy a kedvezőtlen gazdasági kilátásokat és a geopolitikai bizonytalanságokat figyelembe véve a Bosch három és öt százalék közötti árbevétel-növekedést tervez 2017-re. Folytatódik a Bosch átalakulása, a meglévő üzleti tevékenységek fellendítése mellett a cég folyamatosan újabb üzleti területek feltárására törekszik. A cégcsoport több milliárd eurós nagyságrendű beruházásokat hajt végre a hálózatra kapcsolt járművekre és az elektromobilitásra való átállás technológiai feltételeinek megteremtése érdekében. A hálózatra kapcsolt berendezések (internet of things, IoT) piacán a Bosch vezető beszállítóvá kíván válni és nagy üzleti lehetőségeket lát a digitális asszisztens szolgáltatások, a mesterséges intelligencia fejlesztésében is.
A konszern tavaly az előző évi 6,4 milliárd euróról 7 milliárd euróra növelte kutatásra és fejlesztésre (K+F) szánt kiadásait, arról azonban nem közölt pontosabb információt az igazgatótanács elnöke, hogy idén mekkora összeg jut K+F célokra. Volkmar Denner tájékoztatása szerint a belső égésű motorok fejlesztésébe fektetett milliárdokon felül minden évben megközelítőleg 400 millió eurót fordít elektromobilitási projektekre, akkumulátorkutatásra és -fejlesztésre.
A Bosch 2016-ban 27 millió internetes kapcsolattal rendelkező terméket értékesített – fotó: bosch.com
A vállalat már több mint 30 elektromobilitással kapcsolatos megbízást nyert el, 2016-ban pedig a világ legnagyobb elektromobilitási piacán, Kínában további 11-et. Emlékeztetett továbbá a Bosch és a Daimler között a közelmúltban létrejött együttműködésre, amelynek keretében a vállalatok a városi utcákra szánt, teljesen automatizált és vezető nélküli járművek fejlesztésén dolgoznak, még az évtized vége előtt kifejlesztenek egy radarjeleken alapuló nagypontosságú digitális térképet, ami alapvető feltétele az automatizált vezetésnek. Vezetéstámogató rendszerekkel a Bosch több mint egymilliárd eurós árbevételt ért el 2016-ban és 3,5 milliárd euró értékben nyert el megrendeléseket. A konszern ezenfelül teszteket végez a megbízható, járművek közötti vezeték nélküli kommunikáció megoldásán is – fejtette ki az igazgatótanács elnöke.
Volkmar Denner szintén a jövő meghatározó trendjei közé sorolta az IoT piac növekedését, amelynek volumene meglátása szerint 2020-ra évi 35 százalékkal 250 milliárd dollárra nő majd. Mint mondta, a Bosch már 2016-ban 27 millió internetes kapcsolattal rendelkező terméket értékesített, 2020-ra pedig a vállalat minden új elektronikai terméke hálózatba kapcsolt lesz. Mindennek a kulcsa a mesterséges intelligencia az igazgatótanács elnöke szerint, amely tíz év múlva szinte minden Bosch-termékben lesz, ezért a következő öt évben 300 millió eurót fektet be a cég saját mesterséges intelligencia központjába.
A sajtótájékoztatón Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának pénzügyekért felelős tagja egyúttal ismertette a tavalyi teljesítményről szóló részletes adatokat: a cégcsoport az egy évvel korábbihoz képest 3,6 százalékkal 73,1 milliárd euróra növelte értékesítési árbevételét, mindazonáltal 6,5 százalékkal kisebb, 4,3 milliárd euró kamat és adófizetés előtti (EBIT) üzemi eredményt ért el. A cég bevételarányos jövedelmezősége 6,5 százalékról 5,8 százalékra csökkent, szemben a középtávú tervekben kitűzött 8 százalékos céllal. A mérséklődést az igazgatótanács a tavaly befejeződött akvizícióval, a beruházások mértékével, illetve nem várt negatív eseményekkel, így például a károsanyag-kibocsátásokkal kapcsolatos kifizetésekkel indokolt.
A vállalat négy üzleti – a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika – szektorából a forgalom mintegy 60 százalékát adó mobilitási üzletág érte el a legnagyobb növekedést 2016-ban. Az árbevétel 5,5 százalékkal, árfolyamhatások nélkül 6,9 százalékkal 43,9 milliárd euróra emelkedett, a cég üzemi eredménye 6 százalék volt.
A forgalom túlnyomó részét, 53 százalékát még mindig az európai értékesítés adta tavaly, mintegy 38,6 milliárd eurós árbevételt ért el a vállalat a régióban, azonban az ázsiai-csendes-óceáni térség forgalma bővült a legdinamikusabban, 8,3 százalékkal, 20,8 milliárd euróra. A Bosch IoT-vállalatként az intelligens otthonokhoz, -városokhoz, a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz, és -gyártáshoz kínál megoldásokat. A csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt.
A konszern 59 000 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén világszerte 120 telephelyen. A cégcsoport 1899 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója lett, a Boschnak 10 leányvállalata működik az országban.