Műholdas adatok segítségével optimalizálják a tengerjáró hajók mindenkori útvonalát. A projekt célja az, hogy a tengeráramlásokat kihasználva hatékonyabbá tegyék a szállítást, így csökkentve az üzemanyag fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást.
ESA műholdkép - fotó: ESA
A világkereskedelem 90%-át tengerjáró hajók bonyolítják le. Egyértelmű gazdasági előnyt jelent, ha gyorsabban érnek célba a szállítmányaikkal. Az Európai Űrügynökség (ESA) műholdas adatokból levezetett információt szolgáltat a tengeráramlatokról, így a pillanatnyi áramlási kép alapján optimalizálható a hajók útvonala. A hajótársaságok 15 méter mélységig követik az áramlásokat, kihasználják a kedvező irányúakat, és igyekeznek elkerülni azokat, amelyek akadályozzák a hajó mozgását.
Az útvonal tervezéséhez nélkülözhetetlen a pontos előrejelzés, így biztosítható, hogy a hajó késés nélkül érkezzék a célállomásra, és a lehető legkevesebb üzemanyagot használja fel. A korábbi előrejelzések azonban nem mindig voltak ehhez elég pontosak. Ma már azonban a helyszíni mérésekkel kiegészített műholdas adatok alapján eddig soha nem látott pontosságú képet tudnak alkotni, a felszínhez közeli tengeráramlásokról.
ESA műholdkép - fotó: ESA
Az ESA 24 éve dolgozik a Globcurrent projekten. Műholdakról mérik a tengerfelszín pillanatnyi magasságát, a víz hőmérsékletét, a felszín közelében a szél irányát és sebességét, valamint a gravitációs teret. Ezeket egészítik ki a helyszíni mérések eredményeivel. A Globcurrent projektnek köszönhetően közel valós időben állnak a hajózási vállalatok rendelkezésére a szükséges információk, amelyek alapján a világtengerek bármely területén meg tudják tervezni az optimális útvonalat. A projektben az oceanográfiai szakértelmet az Ocean Data Laboratory képviseli, a felhasználói igények minél pontosabb megismerése érdekében pedig a francia CGM–CMA vállalattal működnek együtt.
A vállalat az Európát a Távol-Kelettel összekötő útvonalon a korábbi, kevésbé pontos előrejelzések alapján csak 0,4% költségmegtakarítást tudott elérni, a Globcurrent pontosabb előrejelzéseinek köszönhetően ma már az üzemanyag-megtakarítás eléri az 1,2%-ot. Ennek köszönhetően el tudják érni vállalt céljukat, hogy az éves szén-dioxid-kibocsátásukat nem kevesebb mint 180 000 tonnával csökkentsék.
Az ESA a szolgáltatás továbbfejlesztését, vagyis a pontosság további növelését tervezi, egyelőre a Copernicus program Sentinel–1, –2 és –3 műholdjainak adatai alapján, amit a jövőben a Sentinel–6 méréseivel is kiegészítenek.