Magyarország a régió vezető állama lehet az elektromobilitás terén, a kormány direkt ösztönzőkkel segíti idén is az elektromos járművek terjedését, valamint támogatja a szükséges háttéripar kiépítését – mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára pénteken, az eTourEurope elektormos rally budapesti állomásán.
A tisztán árammal hajtott autók versenyén az államtitkár közölte: Magyarországon több mint 2300 zöld rendszámos autó közlekedik, ami jelentős mennyiség a környező országokhoz viszonyítva, de a kormány várakozásai szerint 2020-ra ez a szám megtízszereződhet. Elmondta, hogy az ország teljes átjárhatósága érdekében 80 kilométerenként nagyteljesítményű egyenáramú elektromos töltőállomások épülnek a gyorsforgalmi utak mentén, emellett – az önkormányzatoknak járó 100 százalékos, vissza nem térítendő állami támogatásnak köszönhetően – 75 településen 443 töltőpont létesül több mint 500 millió forintból.
Budapesten egy éven belül több száz töltőpont jön létre – fotó: sikerado.hu
Az államtitkár emlékeztetett, hogy támogatják az elektromos taxik vásárlását, valamit az elektromos carsharing (közhasználatú autózás) terjedését. A kedvező üzemeltetési tapasztalatok miatt az állami flottát is bővítik, ezért a következő napokban keretszerződést kötnek 2 milliárd forint értékben több mint 200 új elektromos autó beszerzésére önkormányzatok és állami tulajdonú cégek számára – tette hozzá. Lepsényi István a töltőinfrastruktúra kiépítése és a járművek elterjesztése mellett a kutatás-fejlesztés támogatását és a háttéripar kiépítését is jelentős feladatnak nevezte. A kormány új képzések indításával kívánja biztosítani az új iparágak szakemberigényét – mondta.
Az ösztönző intézkedések között említette, hogy a tisztán elektromos meghajtású járművekre nincs regisztrációs adó, forgalomba helyezési illeték, visszterhes vagyonszerzési illeték, ráadásul nem kell fizetni utánuk cégautóadót és helyi gépjárműadót sem. Az elektromos autók terjedését segíti a vásárlásukra biztosított kormányzati támogatás, valamint az ingyenes parkolást biztosító fővárosi helyi rendelet, a tisztán elektromos hajtású személy- és kishaszon-gépjárművek beszerzésének 2 milliárd forintos pályázatán pedig az idén jelentősen – 30-ról 42 százalékra – nőtt a magánszemélyek aránya – tette hozzá.
Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes a rendezvényen elmondta, hogy Budapesten egy éven belül több száz töltőpont jön létre. Kiemelte, hogy a közösségi közlekedés többségét a fővárosban már most is elektromos hajtású járművek bonyolítják, de a zöld rendszámos autók száma is megduplázódott Budapesten.
Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke kiszámítható szabályozási és támogatási politikát szorgalmazott az elektromos autók terjedése érdekében. Hozzátette, hogy a járművek hatótávolsága néhány éven belül jelentősen nőhet, a nagyobb – akár több száz kilowattos – kapacitású töltőkkel 10 perc alatt akár 300 kilométer megtételére elegendő energiát vehetnek föl az autók, ezzel pedig már nem különböznek lényegesen a hagyományos üzemű autóktól.