Hessen német szövetségi tartomány a Siemenst bízta meg villamosított teherszállítás céljára szolgáló felsővezeték megépítésével egy tíz kilométer hosszú autópálya szakaszon. Ez a felsővezeték fogja szolgáltatni az elektromos áramot egy hibrid üzemű tehergépkocsi villamos hajtásához.
A Siemens eredetileg 2012-ben mutatta be innovatív jellegű "villamosított autópálya (eHighway)" koncepcióját. A rendszert az A5 jelű szövetségi autópályán, a frankfurti repülőtér Zeppelinheim/Cargo City Süd csomópontja és a Darmstadt/Weiterstadt csomópont között fogják üzembe helyezni.
Németországban ezzel a helyszíni (üzemi) próbával először fogják tesztelni közúti forgalomban (autósztrádán) a villamosított autópályát. A Siemens lesz a felelős a rendszer tervezéséért, gyártásáért és opcionálisan a karbantartásáért is. A rendszer az "Innovatív, villamosított nehézáru szállítás autópályákon " (ELISA) elnevezésű közös projekt részeként fog megépülni, amit Németország Környezetvédelmi, Természetvédelmi, Építési és Nukleáris Biztonsági Szövetségi Minisztériuma (BMUB) kezdeményezett. A projekt vezetője a Hessen Mobil, amely a közutak és szállítás (közlekedés) irányításáért felelős Hessen tartományban
"A rendszer megépítése szemléltetni fogja a felsővezeték rendszerek és a közcélú autópályák integrálásának megvalósíthatóságát. A rendszert valódi szállítóhálózatokban használják majd, és bizonyítani fogja a klíma-semleges teherszállítás megvalósíthatóságát Frankfurt városi régiójában" – jelentette ki Gerd Riegelhuth, a Hessen Mobil szállítási részlegének vezetője.
"A villamosított autópályával gazdaságilag életképes megoldást hoztunk létre a klíma-semleges közúti teherfuvarozás céljára. Az általunk kínált technológia a belső égésű motorokkal működő tehergépkocsik már létező és kivitelezhető alternatívája" – mondta Roland Edel, a Mobility divízió műszaki vezérigazgató-helyettese.
A rendszer főbb paraméterei – ábra: siemens.com/presse
A villamosított autópálya (eHighway) kétszer olyan hatékony, mint a belső égésű motorok. Ez nemcsak azt jelenti, hogy az energiafogyasztás a felére csökken, de jelentősen mérséklődik a helyi légszennyezés mértéke is. A rendszer alapvető fontosságú eleme egy hibrid meghajtó rendszerrel kombinált, teherautóra szerelt okos áramszedő (pantográf). Az ezzel a rendszerrel ellátott teherjárművek a felsővezetékből nyert elektromos áram használatával helyi károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelnek és felsővezeték nélküli utakon automatikusan átkapcsolnak hibrid meghajtásra.