Az ABB Abilityn alapuló megoldás olyan valós idejű, döntéselőkészítő adatelemzéseket biztosít majd a genfi tömegközlekedést üzemeltető cég számára, amivel felügyelni és irányítani tudják a kritikus eszközeiket.
Az ABB bejelentette, hogy a genfi tömegközlekedési vállalat, a Transport Publics Genevois (TPG) az ABB Abilityn alapuló megoldás szállításával bízta meg. A megrendelés részeként az ABB a felügyeleti, vezérlő és adatgyűjtő rendszert (SCADA), valamint vállalati eszközgazdálkodási (EAM) szoftvert szállít. A megoldás a TOSA (Trolleybus Optimisation Systemes Alimentation) elnevezésű projekt keretében hozzájárul a teljesen elektromos hajtású buszok (azaz az e-buszok) üzemének optimalizálásához.
Az ABB a projekt keretében a busz vonalán 13 villámtöltő állomást, továbbá a végállomáson 3, a járműtelepen pedig 4 töltőállomást fog kiépíteni. A villámtöltés csatlakozási technológiája a világon a leggyorsabb lesz a maga nemében, 1 másodpercnél is rövidebb idő alatt csatlakoztatja a buszt a töltőpontra. Ezt követően a buszmegállóban kialakított 600 kilowattos töltő 15 másodpercig tölti a jármű fedélzeti akkumulátorait.
Az új rendszer az ABB Abilityn alapul – fotó: ABB
A vonal végállomásán már csupán 4-5 percre van szükség ahhoz, hogy az akkumulátorokat teljes kapacitásukig feltöltsék. Az e-buszokhoz nincs szükség légvezetékre. Ezek a halk és emissziómentes tömegközlekedési megoldást kínáló járművek reális alternatívát kínálnak a dízelüzemű autóbuszokkal szemben, és követendő modellt jelentenek a jövő városi közlekedése számára is.
A kiépítésre kerülő ABB Ability Network Manager SCADA rendszer fogja felügyelni és vezérelni a töltőállomásokat és az e-buszokat kiszolgáló villamosenergia hálózatot, így segítségével a közlekedési vállalat maximalizálni tudja majd a járművek rendelkezésre állását és az üzemi hatékonyságot. A SCADA rendszert összekapcsolják az ABB Ability Ellipse Select elnevezésű EAM szoftverrel is, amelybe beágyazták a gyakorlati úton megszerzett paramétereket és az iparág-specifikus munkafolyamatokat.
A két rendszer integrálása tovább optimalizálja a karbantartási folyamatokat, lehetővé teszi az esetleges üzemzavarok gyors elhárítását, és javítja a jövőbeni karbantartási igények prognosztizálását. A komplett megoldás távoli hozzáféréssel és “felhő” képességekkel is rendelkezni fog, a skálázhatóságának köszönhetően pedig a jövőben felmerülő igényeknek is képes lesz megfelelni.
2016-ban a TPG és a svájci buszgyártó cég, a HESS azzal bízta meg az ABB-t, hogy szállítson villámtöltési és fedélzeti energiatárolási technológiát a TOSA projekt keretében üzemelő, és a genfi repülőteret az elővárosokkal összekötő 23-as számú vonalon közlekedő 12 db e-buszhoz. A tervek szerint az útvonalon az e-buszok naponta 10 000 utast szállítanak, a szén-dioxid-kibocsátást pedig évente 1000 tonnával csökkentik. E kiemelt fejlesztési projektet a Svájci Szövetségi Energiahivatal (SFOE) támogatja.
„Az ABB Ability alapú, integrált SCADA rendszer és az EAM szoftvermegoldás a TPG számára olyan valós idejű döntéselőkészítő, végrehajtható információkat és elemzett adatokat biztosít, amelyek segítségével optimalizálni tudják az üzemi folyamatokat és állapotfüggő, prediktív karbantartási rendszert alakíthatnak ki” – nyilatkozta Massimo Danieli, az ABB Energetikai Hálózatok divíziójához tartozó Hálózatautomatizálás részleg vezetője.
A végállomáson már 4-5 perc alatt fel tudják tölteni a buszokat – fotó: ABB
„A digitalizálás támogatására nagy hangsúlyt helyező Next Level stratégiánkkal összhangban, mint azt ez a fenntartható mobilitási projekt is jól példázza, vállalatunk olyan szoftvermegoldásokat bocsát a vevőink rendelkezésére, amelyekkel jobban felügyelhetik és üzemeltethetik a kritikus eszközeiket.”
“Ennek az innovatív megoldásnak köszönhetően proaktívan tudjuk majd ellenőrizni, irányítani és fenntartani a kritikus e-buszflottánkat, a döntéshozatal folyamata pedig gyorsabbá és hatékonyabbá válik. A költségoptimalizáláson túl ez az új technológia magasabb szintű rendelkezésre állást és zavartalanabb szolgáltatást garantál az utazóközönség számára” – mondta Thierry Wagenknecht, a TPG műszaki igazgatója. “Ez a projekt is jól példázza, hogy miként törekszünk javítani az üzembiztonságot, a hatékonyságot és a biztonságot azon programunk keretében, amelynek célja, hogy Genf város lakossága számára fenntartható közlekedést biztosítsunk.”