A Siemens és az Alstom képviselői aláírták azt az egyetértési megállapodást, amelynek értelmében a Siemens mobilitási üzletága – ideértve a vasúti vontatásra szolgáló termékeket – fuzionál az Alstommal.
A tranzakció révén a vasúti szektor két innovatív szereplője egyesül, ami az ügyfelek számára egyedülálló értéket és üzemeltetési lehetőségeket teremt. Tevékenységük és földrajzi jelenlétük szempontjából a két vállalat nagyrészt kiegészíti egymást. Hígított bázisérték szerint számolva a Siemens az Alstom törzstőkéjének 50 százalékát reprezentáló, újonnan kibocsátott részvényeket kap a vegyesvállalatban.
"Ez az egyenlő felek közötti francia-német fúzió sok tekintetben határozott jelzés mások számára. Az egyesített Európa eszméjét alapul véve az Alstomnál dolgozó barátainkkal közösen olyan vállalkozást hozunk létre, amely hosszú időre Európa első számú vállalkozásának tekinthető a vasúti szektorban. Ezáltal a korábbinál innovatívabb és versenyképesebb portfóliót kínálhatunk ügyfeleinknek szerte a világon" – jelentette ki Joe Kaeser, a Siemens AG elnök-vezérigazgatója. "A globális piac jelentős mértékben átalakult az utóbbi néhány év során. Ázsia egy domináns szereplője megváltoztatta a globális piac dinamikáját, a digitalizáció pedig befolyásolja a mobilitási szektor jövőjét. Együtt szélesebb választékot tudunk nyújtani, valamint felelősségteljes és fenntartható módon irányíthatjuk ezt az átalakulást szem előtt tartva ügyfeleink, alkalmazottaink és részvényeseink érdekeit" – tette hozzá Kaeser.
Hatalmas fúziónak számít az Alstommal való egyesülés – fotó: interestingengineering.com
"A mai nap, mikor az Alstom a vasúti szektor konszolidációjának platformjaként megszilárdítja pozícióját, kulcsfontosságú pillanat a vállalat történetében. A mobilitás a jelen világraszóló kihívásainak központi kérdése. A jövő közlekedési módjait feltétlenül a környezetbarát és versenyképes jelzőkkel lehet jellemezni. Az összes kontinenst lefedő globális jelenlétének, méretének, technológiai szakértelmének és a digitalizált közlekedés terén kivívott egyedülálló pozíciójának köszönhetően az Alstom és a Siemens Mobility egyesülése intelligensebb és hatékonyabb rendszereket biztosít az ügyfelek – és végső soron minden állampolgár – számára, amelyek segítségével a városok és az országok sikerrel birkózhatnak meg az előttük álló mobilitási kihívásokkal.
A Siemens Mobility tapasztalt csapatait, minket kiegészítő földrajzi lefedettségét és innovatív szakértelmét a mi képességeinkkel ötvöző új entitás értéket teremt az ügyfelek, alkalmazottak és részvényesek számára" – mondta Henri Poupart-Lafarge, az Alstom SA elnök-vezérigazgatója. "Rendkívül büszke vagyok rá, hogy egy ilyen csoport létrehozását irányíthatom, ami kétségtelenül jelentős hatást gyakorol a mobilitás jövőjére."
Az Alstom és a Siemens legutóbbi éves mérlegéből vett információk alapján az új entitás megrendelésállománya 61,2 milliárd euró, a bevétele 15,3 milliárd euró, a korrigált EBIT (kamatfizetés és adózás előtti eredmény) mutatója 1,2 milliárd euró, míg a korrigált EBIT árrése 8,0 százalék. Az egyesített struktúrától a Siemens és az Alstom azt várja, hogy legkésőbb a tranzakció lezárulta utáni negyedik évben a szinergiákból származó éves összeg évi 470 millió eurót tesz ki, a nettó pénzeszközök célul kitűzött értéke pedig 0,5 milliárd és 1,0 milliárd euró közötti lesz a lezárást követően.
Az új cég globális székhelye, valamint a gördülőállomány részleg vezetése a párizsi régióban lesz, és az egyesült vállalatot továbbra is Franciaországban jegyzik a tőzsdén. A Mobility Solutions (mobilitási megoldások) központja Németországban, Berlinben lesz. Összességében az új cég 62.300 alkalmazottat foglalkoztat majd több mint 60 országban.
Az egyesülés részeként a zárási időpontot megelőző nap végén az Alstom jelenlegi részvényesei két különleges osztalékot kapnak: egyrészt részvényenként 4,00 euró kontroll felárat (összesen 0,9 milliárd eurót), ami röviddel a tranzakció lezárása után fizetendő. Továbbá részvényenként maximum 4,00 euró (összesen 0,9 milliárd euró) rendkívüli osztalékot, amit az Alstomnak a General Electric vegyesvállalatokra vonatkozó eladási opciójából származó mintegy 2,5 milliárd euróból kell kifizetni az Alstom készpénzállományától függően. A Siemens biztosítékokat kap arra, hogy legkorábban négy évvel a tranzakció lezárását követően a vállalat részvénytőkéjének két százalékpontját kitevő Alstom részvényeket vásárolhat.
A két vállalat kereskedelmi ügyletei nagyrészt kiegészítik egymást. Az egyesített entitás a változatos termékek és megoldások lényegesen szélesebb skáláját kínálja majd, hogy a költséghatékony, tömegcikként értékesített platformoktól a csúcs-minőségű technológiákig kielégítse a sokrétű, ügyfél-specifikus igényeket. A globális jelenlét lehetővé teszi az egyesített vállalat számára, hogy megjelenjen a közel-keleti, afrikai, indiai, valamint a közép- és dél-amerikai piacokon, ahol az Alstom mozog otthonosan, továbbá Kínában, az Egyesült Államokban és Oroszországban is, ahol viszont a Siemens ismeri a terepet.
Az ügyfelek számára igen előnyös lesz a kiegyensúlyozott, átfogóbb földrajzi jelenlét, a széles körű portfólió, valamint a digitális szolgáltatásokba történő jelentős beruházás. A két vállalat szakértelmének és innovációs képességeinek ötvözése döntő fontosságú újításokat, költség-hatékony működést és gyorsabb reagálást eredményez, lehetővé téve az új szervezet számára az ügyfelek igényeinek jobb kielégítését.
Az egyesített csoport Igazgatósága 11 tagból áll, közülük 6 a Siemens által kijelölt igazgató, ideértve az elnököt, 4 független igazgatót és a vezérigazgatót. Az irányítás folytonosságának biztosítása érdekében a céget továbbra is Henri Poupart-Lafarge fogja vezetni, mint vezérigazgató és az Igazgatóság tagja. Jochen Eickholt, a Siemens Mobility divízió vezérigazgatója jelentős felelősséggel járó beosztást kap a fuzionált szervezetben. Az egyesített csoport cégneve Siemens Alstom lesz.
Az előirányzott tranzakciót egyhangúan támogatja az Alstom Igazgatósága (az ad hoc bizottságként működő Könyvvizsgáló Bizottságnak a tranzakció előkészítési folyamatára irányuló felülvizsgálatát is figyelembe véve) és a Siemens Felügyelő Bizottsága. A Bouygues teljes mértékben támogatja a tranzakciót és ennek megfelelően fog szavazni az Alstom Igazgatóságában és a tranzakcióról határozó rendkívüli közgyűlésen, amit 2018. július 31. előtt tartanak összhangban az Alstom Igazgatóságának döntésével.
Az Alstrom egy modern mozdonyának makettje – fotó: Gonzalo Fuentes / Reuters
A francia állam szintén támogatja a tranzakciót, tekintettel a Siemens vállalásaira, ideértve az Alstom részvénytőkéjének 50,5 százalékon történő befagyasztását a tranzakció lezárását követő négy évig, és bizonyos irányítási, szervezeti és foglalkoztatás-védelmi intézkedéseket. A francia állam megerősíti, hogy az Alstom részvények Bouygues SA-tól történő kölcsönzésére vonatkozó ügylet legkésőbb 2017. október 17-ig befejeződik a feltételeknek megfelelően, és a Bouygues által adott opciók érvényesítésére nem kerül sor. A Bouygues kötelezettséget vállalt rá, hogy részvényeit megtartja a tranzakcióról határozó rendkívüli közgyűlés időpontja és 2018. július 31. közül a korábbi dátumig.
A tranzakció dokumentumainak aláírása előtt az Alstom és a Siemens kezdeményezni fogja Franciaországban az Üzemi Tanácsok tájékoztató és konzultációs eljárását a francia törvényeknek megfelelően. Amennyiben az Alstom nem hajtaná végre a tranzakciót, 140 millió euró bánatpénzt kell fizetnie. A tranzakció a Siemens Mobility divízió által biztosított apport formájában fog megvalósulni – ideértve a vasúti vontatási üzletágat – az Alstom újonnan kibocsátott részvényei ellenértékeként az Alstom részvényeseinek jóváhagyásától függően, ideértve a kettős szavazati jog eltörléséről szóló döntést, melyre előreláthatólag 2018 második negyedévében kerül sor.
A tranzakció feltétele a megfelelő szabályozó hatóságok engedélye is, ideértve a Franciaországban történő külföldi beruházásokat és a trösztellenes intézkedéseket ellenőrző szerveket. Továbbá a Francia Tőkepiaci Hatóságnak (AMF) is meg kell erősítenie, hogy a Siemensnek nem kell kötelező felvásárlási ajánlatot tennie az apport ügylet lezárását követően. A lezárásra várhatóan a 2018-as naptári év végén kerül sor.