A fejlett és a feltörekvő piacok egyaránt jelentős beruházásokat hajtanak végre a városi e-mobilitás terén a forgalmi torlódások és az ingázásból eredő környezeti hatásokat csökkentésére. Az ABB TOSA-rendszere ezekre a problémákra kínál frappáns megoldást.
A TOSA működés közben – fotó: ABB
A TOSA (Trolleybus Optimistáién Système Alimentation) elnevezésű projekt keretében az ABB hozzájárul a teljesen elektromos hajtású buszok (e-buszok) üzemének optimalizálásához, megteremtve ezzel az emissziómentes városi buszközlekedést.
Az ABB E-busz megoldásai és eszközei:
- OppChargeautomatizált DC gyorstöltő megoldások 150-600 kW teljesítményben távfelügyelettel
- TOSAfelsővezeték nélküli, nagykapacitású, teljesen elektromos csuklós busz rendszer 15 mp-es villámtöltéssel egyes kiválasztott megállókban
- Hajtáslánc, vontatási átalakítók, energy packs,motorok és egyéb jármű komponensek
- Vezérlő és monitoring eszközökaz ügyfelek eszközparkjának üzemeltetéséhez és karbantartásához az ABB Ability™ platformon
- Előre gyártotte-buszalállomások (KIF, KÖF) teljes körű integráció a villamos hálózatba
A járműtetőre telepített automatizált csatlakozással és jellemzően 4-6 perces töltési idővel rendelkező rendszer könnyen beilleszthető a meglévő buszjáratok hálózatába, melyek végpontjain, végállomásain, jármű-telepein és/vagy közbenső megállóiban gyorstöltőket építenek ki.
TOSA e-buszrendszer infrastruktúrája:
Energia tárolós megoldások a csúcsok kezelése érdekében a helyi villamos hálózat és az üzemeltető vonatkozó előírásainak megfelelően.
Három típusú töltő:
- Villámtöltő meghatározott megállókban(15 sec)
- Végállomási töltő (4-5 min)
- Garázs töltő (30 min)
TOSA e-buszrendszer fedélzeti berendezései:
- Integrált hajtási és kiegészítő konverterek a tetőre telepítve
- Lithium-titanátakku egység
- Energia átviteli rendszer (ETS), ami a kapcsolatot biztosítja a busz és a töltő között
- Állandó mágneses motorok
A 150, 300 vagy 450 kW töltési teljesítményű moduláris kialakítású rendszer néhány perc alatt bármilyen típusú buszt képes feltölteni annyi energiával, amennyivel az adott jármű egész nap folyamatosan közlekedhet. A technológiát először 2013-ban alkalmazták Genfben, a repteret a kereskedelmi vásárközponttal összekötő útvonalon helyezték üzembe.