A kormány célja a helyi- és a helyközi közúti közösségi közlekedés elöregedett járműparkjának megújítása – mondta a gazdasági miniszter az Inter Traction Electrics Kft. által kifejlesztett autóbusz-termékcsalád első típusának bemutatóján és a cég oktatási, fejlesztési központjának és kísérleti üzemének csütörtöki, debreceni átadásán.
Az új magyar busztípus – fotó: Czeglédi Zsolt / MTI
Varga Mihály emlékeztetett, hogy a kormány másfél évvel ezelőtt határozott a magyarországi autóbuszgyártás újjáépítéséről. A nemzeti buszgyártási stratégia hitellel, támogatással és piacokkal segíti azokat a belföldi autóbuszgyártókat, amelyek magas minőségben állítják elő a járműveket –
hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a közlekedési vállalatok figyelmét az ilyen gyártású buszok beszerzésére hívják fel.
A stratégiában a kormány vállalta, hogy az első három évben 30-35 milliárd forinttal támogatják az ágazat szereplőit – tette hozzá a miniszter. A debreceni beruházásról elmondta, a fejlesztésnek köszönhetően a város a belföldi buszgyártás egyik központja lesz, hiszen felépült egy modern oktatási, fejlesztési központ és kísérleti üzem, amely egyszerre szolgálja a gyártást, a technológiai fejlesztést és a duális képzést is. A beruházás elősegíti a tavaly elfogadott nemzeti buszgyártási stratégia megvalósítását, amelyben a kormány azt tűzte ki célul, hogy 2020-ra évente legalább 1000 új belföldi gyártású jármű készüljön – fűzte hozzá.
Kossa György, az Intertanker Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója felidézte, hogy a cég leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. 2016-ban kötött hosszútávú együttműködést a Daimlerhez tartozó EvoBus Hungária Kft.-vel. Ennek a kapcsolatnak az eredménye a most elkészült autóbusz, amely a Reform 500 LE nevet kapta. A Mercedes-Benz alvázra épített 12 méteres, 3 ajtós, alacsonypadlós városi, elővárosi buszt EURO6-os dízelmotorral és hatsebességes automata váltóval szerelték fel, így megfelel a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak – hangsúlyozta a vezérigazgató, aki hozzátette: összesen 12 típusból álló termékcsalád gyártását tervezik, többek között helyközi-, elővárosi-, városi- és turistabuszokat gyártanak majd.
A cég most átadott, mintegy ötezer négyzetméter alapterületű oktatási, fejlesztési és kísérleti üzeméről azt mondta: ez lesz a vállalat kutatás-fejlesztési központja, és a modern járműgyártással kapcsolatos duális képzés feltételeit is megteremtették. A beruházással 250-300 új munkahelyet hoztak létre a városban, jövőre pedig Debrecen déli ipari parkjában elkészül a vállalat 150 ezer négyzetméteres új gyára, ahol további 800 embernek adnak munkát, és évente mintegy ezer autóbuszt gyártanak majd. A két beruházás mintegy 70 millió euróból valósul meg.
Az új busz Mercedes-Benz gyártmányú alvázra épült – fotó: Czeglédi Zsolt / MTI
Papp László, Debrecen polgármestere szerint a beruházással léptéket vált a debreceni gazdaság, hiszen a járműgyártással egy új iparág honosodott meg a városban. Fontos üzenetnek nevezte, hogy egy magyar vállalat versenyképes autóbuszok gyártásával jelenik meg a nemzetközi piacon is, elhelyezve ezzel Debrecent a járműgyártás világtérképén.
Kósa Lajos, a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter hangsúlyozta: az autóbuszgyártás a Debreceni Egyetem műszaki képzésének is új lendületet adhat, lehetőséget teremt arra, hogy az egyetem a műszaki felsőoktatás legjobbjai közé kerüljön.