Az ABB villámtöltőket szállít a két buszgyártó bevonásával megvalósuló elektromos busz programhoz, melynek köszönhetően Trondheim városa 2019-re megszüntetheti a fosszilis üzemanyag felhasználást a tömegközlekedésében.
Az ABB-nél kiemelt szerepet kap az elektromobilitás – fotó: ABB
Trondheim városa, amely egykoron a norvégiai vikingek fővárosa volt, napjainkban inkább arról híres, hogy az ország technológiai központja, és az e-járművekre alapozott tömegközlekedés elkötelezettje. A helyi vezetők döntésének megfelelően 35 teljesen elektromos hajtású buszból álló járműparkot hoznak létre. A négy útvonalon közlekedő 25 db Volvo és 10 db Heuliez típusú busz Norvégia legnagyobb elektromos buszflottáját alkotja majd.
Mivel mindkét járműmodell energiaellátását az ABB nyolc HVC (Heavy Vehicle Charger) típusú villámtöltője biztosítja majd, így a norvég program világszerte az első olyan projektek közé sorolható, ahol különböző gyártók teljesen elektromos hajtású buszai azonos töltési infrastruktúrát használnak. A buszokat a Trøndelag Megyei Tanács megbízásából a Tide Buss üzemelteti majd Trondheim városában.
„Az ABB-vel történő együttműködésnek köszönhetően olyan kiváló minőségű és megbízható megoldást tudunk megvalósítani, amellyel a különböző hálózatok üzemeltetői ugyanazon infrastruktúra használatával egyidejűleg működhetnek – nyilatkozta Per Olav Hopsø, a Trøndelag Megyei Tanács Közlekedési Bizottságának vezetője. „A jó méretgazdaságosság és tőkearányos megtérülés mellett a projekt jelentős előrelépést hoz azon a téren is, hogy első rangú infrastruktúrát építsünk ki a térségben. Az ABB-hez hasonló innovatív vállalatok segítségének köszönhetően Trondheim városának tömegközlekedése hamarosan egyáltalán nem használ fosszilis üzemanyagokat.”
A telepítendő, egyenként 450 kW DC kimenő teljesítményű ABB HVC 450P típusú töltők három, maximum hat perc alatt képesek feltölteni a járművek akkumulátorát. Az OppCharge szabványra épülő töltők töltőoszlop segítségével csatlakoznak a buszra szerelt vezetősínekre. A töltőket a négy, egyenként 12 és 15 kilométer hosszú buszjárat végpontjain építik ki, de létesítenek néhány távoli töltési pontot is. A buszok akkumulátorának újratöltése a járatok végállomásán, várakozási időben történik majd. Az ABB tavaly szeptemberben, az Egyesült Királyságban már bemutatta ezt a technológiát. Akkor az ABB működés közben szemléltette az OppCharge interfészre épülő töltőjét, amely a trondheimi buszokkal azonos típusú Volvo gyártmányú, teljesen elektromos busz energiaellátását biztosította.
„Ez a program is kiválóan példázza az ABB elkötelezettségét, hogy olyan szabványokon alapuló technológiai megoldásokat fejlesszen ki, amelyeknek köszönhetően a termékeinkkel nagy volumenű, több beszállító bevonásával megvalósuló projekteket lehet támogatni” – mondta Tarak Mehta, az ABB Energetikai Termékek divíziójának vezetője. „Büszkék vagyunk arra, hogy a Tide Buss-szal együtt azon dolgozhatunk, hogy Trondheim városa a jövőben erősebb EV-infrastruktúrával rendelkezzen. A visszajelzések alapján úgy látjuk, hogy óriási a kereslet a piacvezető EV-töltési megoldásaink iránt.”
A hálózatra kapcsolódó megoldásokat felsorakoztató ABB AbilityTM portfólióhoz tartozó töltők segítségével az üzemeltetők távolról felügyelhetik és konfigurálhatják a töltőpontokat, illetve a berendezések proaktív karbantartásával maximális üzemidőt biztosíthatnak. Az ABB a HVC 450P töltőket 2019 februárjában szállítja le. A tervek szerint a töltőket 2019 augusztusában helyezik üzembe.
A Trondheimi megbízás tovább erősíti az ABB elkötelezettségét a fenntartható e-mobilitás fejlesztése iránt. Az ABB villámtöltőit a svájci Davosban is bemutatta. A januári Világgazdasági Fórum résztvevői és a város lakói a gyakorlatban is megtapasztalhatták az e-infrastruktúra előnyeit. A tiszta energiával hajtott elektromos járművek térnyerésének elősegítésére az ABB együttműködésre lépett a Formula-E-vel is, amely a világ első, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által elektromos autók számára szervezett nemzetközi versenysorozata.