Fasimon Sándort, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatóját javasolja a Mol az INA igazgatóságának új elnökévé – jelentette be Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója a társaság közgyűlését követő sajtóbeszélgetésen csütörtökön Budapesten.
Egy ideje sok a feszültség az INA körül – fotó: INA
Fasimon Sándor felidézte, 2016 végén választott bírósági ítélet mondta ki, hogy a Mol mint az INA résztulajdonosa és az irányítói jogok gyakorlója mindenben betartotta a szerződést, a horvát olajcég részvényeinek megvásárlása során nem történt megvesztegetés, és a horvát állammal megkötött szerződések érvényesek. Az ítéletet a svájci legfelsőbb bíróság is megerősítette – tette hozzá.
Az elnök-vezérigazgató úgy fogalmazott: az INA már olyan állapotban van, hogy újra tud osztalékot fizetni, beruházásait maga tudja finanszírozni, és készen áll a nagyobb beruházásokra. A Mol pedig készen áll arra, hogy az INA-t úgy kezdje el működtetni, mint a csoport bármelyik más tagját. Elkezdik végrehajtani azokat a hatékonyságjavító intézkedéseket, amelyekre a horvát olajipari vállalatnak szüksége van ahhoz, hogy minden mutatójában felzárkózzon a csoport többi részéhez. Arról szólva, hogy sajtóhírek szerint Horvátország visszavásárolná az INA-t, Hernádi Zsolt úgy reagált, még nem kaptak ajánlatot, a horvát kormány a napokban döntött az üzletet segítő tanácsadó kiválasztásáról.
Hernádi Zsolt elmondta azt is, az INA jelenlegi vezetője, Áldott Zoltán szakértelmére továbbra is számítanak, a Mol csütörtöki közgyűlése a magyar olajtársaság felügyelő bizottságának tagjává választotta. Az elnök-vezérigazgató 2017-et a jó eredmények és a változások évének nevezte. Ez volt az első teljes év a Mol új, 2030-ig szóló stratégiájának meghirdetése óta – jelezte. Kiemelte, a hagyományos üzletágak továbbra is hozzák azokat a jó eredményeket, amelyeket vártak. Tavaly év közben megemelték a tervezett EBITDA-t 2,2 milliárd dollárról 2,4 milliárdra, és csaknem 2,5 milliárd dollárral sikerült zárni az évet.
A Mol célja továbbra is az, hogy az eszközportfolió finanszírozni tudja azokat a változásokat, amelyet a meglévő eszközállomány és az új üzletágak igényelnek – hangsúlyozta. Hernádi Zsolt úgy fogalmazott: a vállalat profitjának több mint felét még 2030-ban is a hagyományos üzletágak fogják hozni. Ugyanakkor a változások végrehajtása hosszabb időt vesz igénybe, és ha ezt belső forrásokból szeretnék finanszírozni, akkor jobb minél előbb elkezdeni – fejtette ki.
Az elnök-vezérigazgató példaként említette, hogy megalapították a Mol flottaüzemeltető cégét, és 300 gépkocsival elindították Budapesten a Mol Limo szolgáltatást, a bérelhető autókból 100 elektromos, 200 hagyományos meghajtású. A Mol egy európai uniós finanszírozású programban 252 elektromos töltőállomást épít ki, és ahol fontosnak tartják, ott sűríteni is fogják az elektromos gépjárművek kiszolgálását – sorolta.
Hernádi Zsolt kiemelte a vegyipari fejlesztéseket, megemlítve, hogy néhány héttel ezelőtt szintetikus kaucsuk üzemet adtak át Tiszaújvárosban, ahol további, egymilliárd dolláros újabb beruházást is terveznek.