A Siemens a hajózási szektorban szerzett széles körű villamosítási tapasztalatait most a tengeri olaj- és gázmezőknél hasznosítja arra összpontosítva erőfeszítéseit, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátást és a kockázatot a különösen zord üzemeltetési környezetekben.
A végső cél egy alacsony károsanyag-kibocsátású platform kialakítása – fotó: SIEMENS
A környezetbarát és megbízható áramellátás kritikus fontosságú a tengeren használt olaj- és gázipari berendezések esetében. A vállalat BlueVault™ néven ismert, speciális lítium ion akkumulátoros megoldása használható mind a teljesen villamosított, mind a hibrid energiatároló alkalmazásoknál. A BlueVault energiatároló megoldások segítségével biztosítható az áramellátás folyamatossága és a széndioxid kibocsátás minimálisra csökkentése. A végső cél egy alacsony károsanyag-kibocsátású platform kialakítása. Az akkumulátor tervezése során maximális élettartam, teljesítmény és biztonság elérésére törekedtek.
2013 óta a Siemens innovatív dízel-villamos meghajtású (DEP) rendszereket szállít a tengerhajózási szektor számára. A BlueDrive PlusC nevű rendszert úgy tervezték, hogy a hagyományos dízel-elektromos hajtású rendszerekhez képest csökkenjen az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása, az üzemanyag fogyasztás és a karbantartási költség.
Tengerhajózási alkalmazásokhoz a vállalat már eddig is sikeresen valósított meg olyan megoldásokat, melyek csökkentik a költségeket és a károsanyag-kibocsátást. 2015-ben a Siemens a Fjellstrand hajógyárral és a Norled hajótulajdonos társasággal közösen fejlesztette ki a világ első elektromos, gépkocsik szállítására szolgáló átkelőhajóját, az Ampere nevű kompot. Az Ampere átkelőhajó esetében használt zéró emissziós megoldásnál nincs se közvetlen, se közvetett károsanyag-kibocsátás, mivel az akkumulátorok töltésére hidroelektromos energiát használnak.
Az alumíniumból készült hajótest miatt a teljesen villamosított átkelőhajó súlya mintegy a fele egy szokásos járműkompénak, és átkelésenként csak 150 kWh, megújuló forrásból származó energiát használ fel, kiküszöbölve a károsanyag-kibocsátást és 60 százalékkal csökkentve az üzemanyag költségeket.
Kutatási-fejlesztési erőfeszítéseire és azokra a tapasztalatokra támaszkodva, melyeket a tengeren, kemény üzemeltetési körülmények között szerzett, a vállalat egy teljesen automatizált és digitalizált üzemet nyit Norvégiában, ahol hajózási, valamint tengeri olaj- és gázipari alkalmazásokhoz fejlesztenek és gyártanak energiatárolási technológiákat. A tengeri szélerőmű telepek esetén is ugyanazok az akkumulátoros energiatároló megoldások alkalmazhatók, amelyeket a hajózási és tengeri környezetekhez fejlesztettek ki. A Siemens azt reméli, hogy hosszabb távon egy alacsony károsanyag-kibocsátású tengeri platform kifejlesztésére használhatja szakértelmét.
"Az energiatároló megoldások olyan eszközöket biztosítanak számunkra, melyek a kimaradási periódusok áthidalásával és környezetbarát, továbbítható energia biztosításával lehetővé teszik egy stabil és megbízható elektromos hálózat kialakítását" – mondta Terje Krogh, a Siemens Offshore Solutions vezérigazgatója. "A teljes mértékben károsanyag-kibocsátás nélküli Ampere átkelőhajó a példa arra, hogy miként alkalmazható sikeresen egy energiatároló rendszer olaj- és gázipari környezetben is." A Siemens mát több szerződést írt alá új energiatároló rendszerekre. Az első rendszer leszállítására várhatóan ezen a nyáron fog sor kerülni.