A Siemens „SIEAERO" néven új megoldást mutatott be a légvezetékek ellenőrzésére a European Utility Week 2018 szakkiállításon, Bécsben.
A Siemens megoldása a mesterséges intelligencia és a nagy hatótávolságú pilóta nélküli légi járművek kínálta előnyök egyesítésén alapul, és új fejezetet nyit a légvezetékek ellenőrzésében. A SIEAERO intelligens elemzőszoftver mesterséges intelligenciát (AI) és gépi tanulást használ az adatok egyetlen, integrált szoftverrendszerben történő tárolásához, kezeléséhez és elemzéséhez.
A Siemens SIEAERO rendszer drónja – fotó: Mirko Düsel / Twitter
A SIEAERO egyedi, nagy felbontású, többszenzoros rendszer segítségével minden szükséges adatot egyetlen repülés alatt képes rögzíteni, így jelentős mértékben csökkenthető az ellenőrzéshez szükséges repülések száma. A hagyományos légi ellenőrzéssel összehasonlítva, a SIEAERO teljesen automatizált, gyorsabb és pontosabb. A Siemens a német és osztrák átvitelirendszer-üzemeltetőkkel (TSO) – a TenneT és az APG társasággal – együttműködve, 2016 óta dolgozott a SIEAERO légi ellenőrzési rendszer fejlesztésén. A két rendszerüzemeltető társaság is részt vett a megoldás tesztelésében és az átfogó ellenőrzési megoldás jóváhagyásában.
„A SIEAERO alapjaiban változtatja meg a légvezetékek ellenőrzésének eddigi gyakorlatát, mivel a digitalizáció használatával az eddiginél magasabb színvonalú szolgáltatást tudunk biztosítani az ügyfelek számára” – mondta Mirko Düsel, a Siemens Energy Management divíziójának átviteli megoldásokért felelős igazgatója. „A SIEAERO-val – az ellenőrző repülések tervezésétől és megvalósításától, a gyűjtött adatok kezelésén és elemzésén át, a jelentéskészítésig és hosszú távú adatarchiválásig – minden tevékenység költséghatékonyabbá válik, és az új megoldás emellett jobb és gyorsabb eredményeket is biztosít.”
A légvezetékek ellenőrzése többmilliárd eurós üzletág. Észak-Amerikában és Európában több mint 200 000 kilométernyi légvezeték szállítja a villamos energiát az iparágak és háztartások számára. A légvezetékek kritikus fontosságú infrastruktúraelemek, amelyeket a hibák elkerülése érdekében rendszeresen ellenőrizni kell. Napjainkban az átvitelirendszer-üzemeltetők a vezetékeket legalább évi egy alkalommal, helikopterről ellenőrzik. A Siemens a SIEAERO szolgáltatást az ügyfelekkel szoros együttműködésben fejlesztette ki, és olyan innovatív megoldásokat sikerült bevezetni, amelyekkel javítható a légvezetékek jelenlegi ellenőrzési gyakorlata.
A SIEAERO használatához a látótávolságon kívüli repüléseket CAMCOPTER® S-100 típusú, nagy teljesítményű, nagy hatótávolságú, és nagy terhelhetőségű pilóta nélküli légi járművekkel hajtják végre. Az S-100 szállítja a SIEAERO modern többérzékelős rendszerét, amelyet kifejezetten a légvezetékek légi ellenőrzéséhez fejlesztettek ki. Mivel minden szükséges érzékelő és kamera egyetlen többérzékelős rendszerben kapott helyet, az összes lényeges ellenőrzési adatot rögzíteni lehet egyetlen repülés alatt. Így a hagyományos légi ellenőrzéssel összehasonlítva a SIEAERO sokkal gyorsabb és költséghatékonyabb megoldást jelent.
A repülés során a többérzékelős rendszer által gyűjtött, nagy mennyiségű adatot a SIEAERO intelligens adatelemző szoftvere dolgozza fel. A mesterséges intelligencián (AI) és a deep learning típusú gépi tanuláson alapuló szoftvert is a Siemens fejlesztette ki, kifejezetten a légvezetékek hibáinak automatikus érzékelésére és értékelésére. A teljes vonal dokumentációja, valamint az ellenőrzés eredményei közvetlenül integrálhatók az ügyfél meglevő eszközkezelő rendszerébe (AMS) – ez a tendenciák nyomon követése és a megelőző karbantartás miatt fontos.
Amellett, hogy a SIEAERO a repülésekhez és az adatelemzéshez szükséges időt radikális mértékben – hetekről vagy hónapokról mindössze néhány napra – csökkenti, sokkal pontosabb eredményeket is biztosít az iparági szabványokat messze meghaladó minőségű érzékelők alkalmazásának köszönhetően. A SIEAERO-hoz használt 3D LIDAR érzékelők felbontása például 120 képpont/négyzetméter, míg az iparági standard érték 30 képpont/négyzetméter körül mozog. A több adat pontosabb elemzést és eredményeket tesz lehetővé. A SIEAERO ráadásul öt, egyenként 100 megapixeles kamerát használ – szemben más készülékekkel, amelyek rendszerint egy vagy két, ennél alacsonyabb felbontású kamerával dolgoznak. A SIEAERO többérzékelős rendszere emellett infravörös és koronakisülés-érzékelőket is használ.
A SIEAERO szolgáltatás működése – ábra: SIEMENS
A CAMCOPTER® S-100 pilóta nélküli légi járműveket a bécsi székhelyű Schiebel Group szállítja, amely a speciális követelmények teljesítésének biztosítása érdekében a kutatás-fejlesztési tevékenységben is részt vesz. A SIEAERO által használt S-100 repülési hatótávolsága 200 kilométer, érzékelőjének terhelhetősége 50 kg. A pilóta nélküli légi járművek működtetéséhez a Siemens együttműködött a Lufthansa Aerial Services társasággal, amelynek keretében a SIEAERO ellenőrzőrepüléseket világszerte a Lufthansa végzi. Jelenleg a legtöbb országban tilos a látótávolságon kívüli pilóta nélküli légi járművek használata. Amint a törvényi keretek módosítása ezt lehetővé teszi, a SIEAERO megkezdheti a CAMCOPTER® S-100 járművek használatát. Helikopteres felhasználáshoz a SIEAERO 2019. márciustól érhető el.