A győri Audiban január 24. óta tartott sztrájk a pozsonyi Volkswagen gyár termelését is befolyásolja az onnan származó alkatrészek miatt – erősítette meg a Volkswagen Slovakia szóvivője az MTI megkeresésére kedden.
A győri Audi Hungaria Zrt. gyárudvarán – fotó: Krizsán Csaba / MTI
Az AHFSZ január 24-e reggel hat és január 31-e reggel hat óra közötti időre hirdetett egyhetes sztrájkot, mert az Audi Hungaria Zrt. és a szakszervezet nem tudott megállapodni az idei évi bérekről a tavaly szeptember óta tartó tárgyalások során.
A tájékoztatás szerint a keddi tárgyalási sorozat késő estig tartott, ahol az Audi új ajánlatot tett. A vállalat 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emelné a dolgozók bérét, a cafeteria összege pedig 300 ezer forintról 400 ezer forintra nőne. Az érdekképviselet azt írja, hogy "fontos döntés előtt állunk, hiszen fel kell térképeznünk a további lehetőségeket, valamint az ezután következő lépéseinket".
Az egy hetesre tervezett sztrájk okozta alkatrészhiány a konszern több gyárában is negatívan befolyásolta a gyártást. A sztrájk ideje alatt teljesen leállt a termelés Győrben, a termeléskiesés miatt hétfőn leállították a gyártást az Audi központi üzemében, a bajorországi Ingolstadtban, mert hiányoznak a Győrben készített motorok. Az Audi másik németországi üzemében, a neckarsulmi gyárban szerdáig van megfelelő számú motor a járművek összeszereléséhez. A hét második felétől ott is vizsgálni kell majd a gyártás folytatásának feltételeit.
Ami a pozsonyi Audi-gyárat illeti, a győri sztrájk egyelőre a luxus SUV-ok gyártására volt hatással, a városi kisautók (NSF szegmens) gyártása viszont korlátozások nélkül folytatódik – közölte Lucia Kovarovic Makayová. Hozzátette, hogy azokat az alkalmazottaikat akiket ez érint, időben értesítették a korlátozásokról. A szóvivő kérdésre válaszolva merő spekulációnak minősítette azt a közösségi oldalakon terjedő információt, miszerint a győriek sztrájkjához – szolidaritásból vagy más ok miatt – a pozsonyi VW dolgozói is csatlakozni készülnének.
Szimpatizánsok a győri Audi Hungaria Zrt. a kerítésén kívül – fotó: Krizsán Csaba / MTI
A pozsonyi Sme napilapnak nyilatkozó gazdasági elemző, Boris Tomciak szerint, amennyiben a sztrájk folytatódni fog Győrben, akkor egyes típusok gyártása teljesen leállhat a pozsonyi üzemben, ugyanis – mint mondta – ott a költségtakarékosság miatt az autómotorokból viszonylag kisebb készleteket tartanak raktáron.
Tavaly összesen 1 954 301 darab motor készült Győrben, 10 864-gyel kevesebb, mint 2017-ben, s összesen 100 ezer jármű gördült le a gyártósorról, 5 491 darabbal kevesebb, mint az előző évben. A győri székhelyű Audi az Audi- és Volkswagen konszern központi motorszállítója. A vállalatnál tavaly mintegy hatezer ember naponta több mint 8 800 motort gyártott a Volkswagen konszern 31 járműgyártó telephelye számára.