Erna Solberg norvég miniszterelnökkel együtt a Siemens január 28-án megnyitotta a világ egyik legfejlettebb és leginkább robotizált akkumulátormodul-gyárát a norvégiai Trondheimben.
Munka az új gyárban – fotó: SIEMENS
A jövőben műszakonként naponta 55 akkumulátormodult szerelnek össze a tengerhajózási és offshore piac számára. „Várakozásunk szerint ez a piac jelentősen bővülni fog a jövőben. Ezért ruháztunk be a biztonságos és megbízható akkumulátormegoldások fejlesztésébe” – nyilatkozta Bjørn Einar Brath, a Siemens Offshore megoldások részlegének vezetője.
A gyárban nyolc robotállomásból álló robotizált és digitalizált gyártósor működik évente akár 300 MWh kapacitással. A beérkező, gyártáshoz használt alkatrészek kicsomagolásától az elkészült akkumulátormodul teszteléséig az egész gyár teljesen automatizálva működik. Egy akkumulátor kilenc modulból, egy modul pedig 28 cellából áll.
Eddig a norvég cégek jártak élen a hajózás villamosításában. A tengerhajózásban használt akkumulátorrendszerekbe történő befektetésről szóló globális döntésnek köszönhetően a Siemens akkumulátormegoldások iránt a nemzetközi piacon is fokozódik az érdeklődés. „Az ilyen megoldás iránt egyre növekvő érdeklődéssel találkoztunk Norvégián kívül is. Az új akkumulátorgyár ezért a nemzetközi piacot is kiszolgálja majd” – mondta Brath. Mivel Norvégia úttörő szerepet játszik a villamosításban, a Siemens Trondheim pedig elektromos megoldásainak technológiája és gyártási környezete miatt a hajózási és offshore alkalmazások terén, Trondheimet választották helyszínül.
„Trondheimben több éves tapasztalaton alapuló kompetenciaközpontot hoztunk létre elektromos és hibrid megoldásokhoz. Ez olyan benyomást tett a globális vezetőségre, hogy most ránk bízták az új akkumulátor rendszerek fejlesztését” – mondta Anne Marit Panengstuen, a Siemens AS vezérigazgatója. A Siemensre ösztönzően hatott a norvég tengerhajózási ágazat ambiciózus ügyfeleinek közelsége, valamint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású megoldások melletti szabályozói offenzíva.
Nagy villamosítási lehetőség
Eddig a piacot nagyrészt elektromos kompok eladása mozgatta, de az akvakultúrában és az offshore üzemekben használt halászhajók és munkahajók szintén jelentős potenciális jövőbeli lehetőségeket kínálnak. A gyár nemrégiben kapta meg az első megrendelését egy fúrószigeten használt akkumulátorok összeszerelésére. West Mira, a Northern Drilling nemzetközi olajfúró társaság egyik tengeri fúróplatformja lesz így a világ első fúróplatformja, amelyet modern akkumulátoros megoldás üzemeltet.
Az ilyen fúrótoronynál a becslések szerint az akkumulátoros megoldás tizenkét százalékkal csökkentheti az éves üzemanyag-fogyasztást, tizenöt százalékkal az éves szén-dioxid-kibocsátást és tizenkét százalékkal az éves nitrogén-oxid-kibocsátást.