A Daimlernél át kell gondolni a beruházási terveket – hangsúlyozta a német járműgyártó társaság távozó vezetője szerdán Berlinben, a részvényesek közgyűlésén.
Dieter Zetsche – fotó: Fabrice Coffrini / AFP / Getty Images
Dieter Zetsche az igazgatótanács elnökeként elmondott búcsúbeszédében átfogó takarékossági programot sürgetett. Mint mondta, felülvizsgálat alá kell venni "mindent, az állandó és változó költségeket, az anyagi és személyi költségeket, a beruházási terveket, a gyártás mélységi integrációját és a termékpalettát". A hónapok óta beharangozott költségcsökkentési programról ezúttal sem közölt részleteket. Ez már a tisztségből 13 év után távozó szakember utódja, Olle Källenius eddigi fejlesztési igazgató feladata lesz.
A Handelsblatt című német üzleti lap a napokban azt írta, hogy a piaci változásokhoz – a gyenge kereslethez és az elektromobilitás, a digitalizáció és az autonóm vezetési technológiák kihívásaihoz – való alkalmazkodás részeként tervezett takarékoskodás "első áldozatai" között van a Daimler kecskeméti Mercedes-Benz-gyárának bővítése, amelyet "elnapolnak, és kevésbé lelkesen folytatnak tovább". Ezzel összefüggésben a vállalat közölte: "nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát", a Daimler "csak jó tapasztalatokkal rendelkezik Magyarországon és hosszú távon épít kecskeméti beruházására".
Dieter Zetsche berlini beszédében hangsúlyozta, hogy a technológiai átalakulás az autógyártásban jóval többet jelent új meghajtási technológiák bevezetésénél. Mint mondta, "a jövő mobilitása nem monokultúra", ezt mutatja, hogy az autóvásárlásnál egyre fontosabb döntési szempont a jármű összeköttetése a külvilággal. Ezért fejlesztették ki az MBUX intelligens asszisztens rendszert, amelynek révén az autóból "kerekekkel ellátott okostelefon" lesz.
A "hálózatosodás" folyamatánál is nagyobb változást hoz az autonóm vezetés, amellyel kapcsolatban még az idén elindítanak egy kísérleti programot Kaliforniában – tette hozzá Dieter Zetsche, aláhúzva, hogy az ágazat átformálódásával a Daimler "autógyártóból mobilitási szolgáltató" lesz. Megjegyezte, hogy egyes munkahelyek megszűnnek majd, de más területeken új állások jönnek létre. Ezt jelzi, hogy csak az utóbbi másfél évben nagyjából ezer embert vettek fel az informatikai területen.
A Daimler távozó vezetője utolsó beszédében politikai ügyekről is szólt. A csütörtökön kezdődő európai parlamenti választásokkal kapcsolatban kiemelte, hogy az Európai Uniónak megbízható, és a "társadalom közepére" építő politikára van szüksége. A klímavédelemtől kezdve a migráción át a kereskedelmi vitákig minden nagy kérdést csak európai szinten lehet megoldani, és a "nemzeti önzőségek" nem mozdítják előre az ügyeket – mondta Dieter Zetsche.