Az Európai Unió Tanácsa kötelező célértékeket fogadott el, amelyeket minden tagállamnak teljesítenie kell a kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású járművek közbeszerzésekor – közölte az uniós tanács csütörtökön.
Illusztráció – fotó: AFP
Mint közölték, az új szabályok fokozni fogják a piaci biztonságot, ösztönzik az innovációt, és növelik az európai ipar globális versenyképességét. Várakozások szerint a tiszta üzemű gépjárművek kulcsszerepet fognak betölteni az üvegházhatású gázok és a légszennyező anyagok kibocsátásainak csökkentésében, hozzásegítve ezzel az uniót a Párizsi Megállapodásban vállalt kötelezettségeinek teljesítéséhez.
A tájékoztatás szerint az új szabály közbeszerzési minimumcélértékeket állapít meg nemzeti szinten a tiszta üzemű könnyűgépjárművekre – személyautókra és kisteherautókra – és nehézgépjárművekre – teherautókra, kamionokra és buszokra – vonatkozóan, egyszerű számítási módszert alkalmazva. Az intézkedésekre két eltérő referencia-időszakot határoztak meg: az egyik 2025 végén, a másik 2030 végén zárul.
A szövegben a tiszta üzemű könnyűgépjárművek fogalommeghatározása a szén-dioxid-kibocsátási előírásokon alapul, és 2026-tól kezdődően az előírt szén-dioxid-kibocsátási küszöbérték nulla. A tiszta üzemű nehézgépjárművek fogalommeghatározása az alternatív tüzelőanyagok használatán alapul. Emellett külön célértékek vonatkoznak a nulla kibocsátású autóbuszokra. Az új szabályokat a szolgáltatások szélesebb körére kell alkalmazni, ideértve a közúti szolgáltatásokat, a különleges célú személyszállítási szolgáltatásokat, a hulladékgyűjtést, valamint a postai és csomagkézbesítési szolgáltatásokat is.
Az irányelv csütörtöki kihirdetése után 20 nappal lép hatályba. A tagállamoknak ezt követően két évük lesz arra, hogy a rendelkezéseket átültessék nemzeti jogukba. A tagállamoknak háromévente be kell számolniuk az Európai Bizottságnak a szabályok alkalmazásáról. Az első jelentés határideje 2026. április 18.