Megkezdődött az INA horvát olajipari vállalat egyik adriai-tengeri gázplatformjának tartós szanálása - írta a Jutarnji List című horvát napilap. Az Ivan D névre keresztelt fúrótorony még 2020-ban sérült meg egy viharban, a szerkezetét pedig napokkal később, negyven méter mélyen találták meg a tenger fenekén.
A GSP Falcon egy norvég szabványú, többcélú hajó - forrás: wikimedia commons
Az INA a munkálatok elvégzésére egy olasz céget, a mélytengeri merülésekre szakosodott CNS-t szerződtette, amelynek GSP Falcon nevű hajóval hétfőn már meg is érkezett a pulai kikötőbe. A GSP Falcon egy norvég szabványú, többcélú hajó, amely képes a nehéz terhek kiemelésére és a búvárok munkájának biztosítására.
A hajó a tervek szerint két hónapig lesz a horvát vizeken, ennek során 28 búvár telítettségi (szaturációs) merülést végez, ami általában több napig tartó és nagy mélységben végzett tevékenységet jelent, jelen esetben 41 métert.
Nikola Misetic, az INA olaj- és gázkutatási, valamint kitermelési igazgatója elmondta: egy speciális merülési módszerről van szó, amely szerint a búvárok még a fedélzeten nyomás alá kerülnek, így kevesebb időt kell dekompressziós kamrában tölteniük, valamint hosszabb ideig maradhatnak a víz alatt. Nem kell lemerülniük és feljönniük, hanem egy speciális búvárharanggal ereszkednek a mélybe - hangsúlyozta.
Hozzátette: a búvárok cementtorlaszokkal véglegesen lezárják a gázfurat torkolatát, valamint kiemelik a sérült szerkezet megmaradt részeit, és ezzel biztonságossá teszik helyszínt a környezet számára.
Az INA közleménye szerint a munkálatok a horvát törvényeknek és szabályoknak megfelelően zajlanak, a legjobb ipari gyakorlatnak megfelelően - írta a lap.