Kalifornia hatóságai az év végéig elkezdenek foglalkozni az elektromos vonatgyártók Képesítési Kérelmeinek (RFQ) elfogadásával, amely a tartomány hosszú ideje készülő, nagysebességű vasútvonalának legújabb szakasza. Bár a szavazók már 2008-ban jóváhagyták az első finanszírozást, a több évtizedes projekt azóta ismétlődő akadályokkal és pénzügyi problémákkal küzdött. A kivitelezési területeken végül 2015-ben kezdtek előrelépni, és a Los Angeles Times nemrégiben arról számolt be, hogy a Los Angeles-medence és a San Francisco-öböl közötti közel 422 mérföldet már "környezetvédelmi szempontból jóváhagyták a projekthez".
Forrás: CALIFORNIA HIGH-SPEED RAIL AUTHORITY
Miután kiválasztották és megépítették őket, a nagysebességű vonatokat a központi völgyben fekvő Bakersfield és Merced közötti 171 mérföldes kezdő szakaszon tesztelik majd, ahol a legnagyobb sebesség 242 mph lesz. A vasúti hatóságok az első negyedévben fogják kiválasztani a végső gyártót, és két működő prototípust terveznek bemutatni 2028-ra a kísérletekhez. A High-Speed Rail Authority közleménye szerint azok a vállalatok, amelyek a vonatokat szállítják, 30 évig vállalják majd a vonatkarbantartást is.
Tom Richards, a Kuratóriumi Elnök a legújabb fázist úgy írta le, hogy "ez lehetővé teszi számunkra, hogy teljesítsük kötelezettségünket, és betartsuk a szövetségi támogatási határidőket a tesztelés megkezdéséhez", hozzátéve, hogy "ez fontos mérföldkő számunkra, hogy nagysebességű vasúti szolgáltatást nyújthassunk a központi völgyben, és végül Észak- és Dél-Kaliforniába is."
Kalifornia nagysebességű vasúti projektje csak egyike az Egyesült Államokban fejlesztés alatt álló számos hasonló projekteknek, mindegyikük saját logisztikai és finanszírozási problémákkal küzd. Korábban ebben a hónapban az Amtrak bejelentette együttműködését a Texas Central szervezettel, hogy megpályázza a támogatásokat egy gyorsvonati vonal megtervezéséhez, amely Houston és Dallas között közlekedne kevesebb mint 90 perc alatt. Hasonló nagysebességű vasútvonalakat is terveznek Las Vegas és Los Angeles, valamint San Francisco és Los Angeles között. Mindkét projekt jelentős késésekbe ütközött. Ezek a projektek nagyban segíthetik az Egyesült Államok átállását zöldebb tömegközlekedési módszerekre - az Amtrak által tervezett texasi projekt például évente akár 65 millió gallon üzemanyag megtakarítását is eredményezheti, több mint 100 000 tonnával csökkentheti a üvegházhatású gázkibocsátást, és napi 12 500 autót vehetne le a régió I-45 útvonaláról.
Jelenleg több mint 30 építési terület aktív a központi völgy vasútvonalán. Bár a támogatók remélik, hogy a projekt az évtized végéig elindulhat a nyilvános szolgáltatásra, egy friss előrehaladási jelentés szerint a késések akár 2033-ig is eltolhatják a befejezést.