A kétirányú elektromos jármű töltés, más néven Vehicle-to-Grid (V2G) alapvető fontosságú az elektromos ipar szén-dioxid-mentesítése szempontjából. Ennek ellenére akadályok még mindig léteznek, például a szabványosítás hiánya és az elégtelen interoperabilitás. A Nemzetközi Energiaügynökség Hibrid és Elektromos Jármű Technológiai Együttműködési Programja (HEV TCP) elindította a Task 53 nevű kezdeményezést, amelynek célja a kétirányú töltés interoperabilitásának javítása. A Linux Foundation Energy (LF Energy) EVerest projektje együttműködik a Task 53-mal e cél elérése érdekében.

aIllusztráció: iStock

A kétirányú töltés lehetővé teszi az energia kétirányú áramlását: a hálózattól az elektromos jármű (EV) felé, illetve a járműből vissza a hálózatba. Minden járműgyártó érdeklődik a kétirányú töltés iránt; azonban ennek teljes potenciáljának megvalósítását elsősorban a nem interoperábilis protokollok és számos hálózati kód gátolja.

A Task 53 főként az ISO15118-2X közelgő módosításainak értékelésére fog összpontosítani, amelyek a kétirányú töltéshez kapcsolódnak. Az LF Energy EVerest rendelkezik azzal a szaktudással, amely lehetővé teszi globális nyílt forráskódú töltőszoftver fejlesztését, amely megfelel minden vonatkozó ipari szabványnak és azok különbözőségeinek.

Ez az együttműködés két fő célt szolgál:

  • Elősegíti az interoperabilitást a kétirányú töltőállomások és az autók között.
  • Biztosítja a kétirányú töltőállomások és a hálózatok kompatibilitását.

Jelenleg minden autó- vagy töltőállomás-gyártó saját megoldásokat fejleszt. Ez komoly problémákhoz vezet, mivel a töltőállomások és az elektromos járművek nem kompatibilisek, és gyakran hiányzik az interoperabilitás. Továbbá a világ különböző régióiban eltérő adaptációk vannak. Az EU-alapú gyártók többsége egyenáramot használ a kétirányú töltőállomásoknál a háromfázisú hálózat és az ahhoz kapcsolódó hálózati szabályozások miatt. Japánban hasonló a helyzet, de különböző tényezők, például a korábbi CHAdeMO követelmények miatt.

Az Egyesült Államokban más a helyzet. Itt a hálózati kialakítás miatt a gyártóknak egyfázisú, fedélzeti kétirányú töltőket kell alkalmazniuk. Kínában még nem döntöttek arról, hogyan valósul meg a kétirányú töltés; azonban várhatóan 2025-re kialakul a V2G interakciók műszaki szabványrendszere.

Ez a széttagoltság azt eredményezi, hogy a multinacionális vállalatoknak régióspecifikus megoldásokat kell kidolgozniuk. A szabványok hiánya hátrányosan érinti mind a vállalatokat, mind a szélesebb ökoszisztémát:

  • Gátolja a méretgazdaságosságot
  • Korlátozza a piaci versenyt
  • Megakadályozza a kétirányú töltőállomások árcsökkentését
  • Gátolja a V2X technológiák széleskörű elterjedését

Az EVerest projekt és a Task 53 célja az akadályok megszüntetése és az interoperabilitás növelése: az EVerest univerzális nyílt forráskódú töltőszoftver fejlesztésével, amely lefedi az összes releváns szabványt és azok eltéréseit, míg a Task 53 a rendszerek közötti kompatibilitási tesztelés elősegítésével. Ezek a megközelítések jelentősen erősítik egymást, és a további együttműködés jelentős interoperabilitási előnyöket hozhat.