Pintér István elnök-vezérigazgató a Rába Járműipari Holding Nyrt. szerdai budapesti sajtótájékoztatóján számolt be a fejleményekről. Az elnök-vezérigazgató úgy vélte, ha a beruházások befejeződnek, az európai haszonjármű-ipar számára Magyarország, és azon belül a Rába lesz a legközelebbi és 21. századi kapacitás.

rába1
Fotó – raba.hu

"A konszolidáció mögöttünk van (...), a jelen alapvetően az építkezésről, a jövő pedig a bővülésről szól" – vázolta fel a helyzetet nagyvonalakban Pintér István. Az elnök-vezérigazgató továbbá kiemelte, hogy a másfél milliárd forintra leszorított hitelállomány "gyakorlatilag nulla", így rendelkezésre állnak a fejlesztési források.

Mint azt az elnök-vezérigazgató elmondta, tíz év alatt erős pozíciókat épített ki a cég az európai piacon, Oroszországban pedig megfordulni látszik a járműipari trend, egyre erősebbek a jellemzően családi kis- és középvállalkozások, ami újabb együttműködési lehetőségeket kínál. Cégnév említése nélkül jelezte, az offroad járművek piacán új oroszországi partnert talált a Rába.

A társaság szerda reggel publikált gyorsjelentése szerint az első háromnegyed évben a 29 milliárd forintos árbevétel 12, a 2,4 milliárdos EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) 13 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól, a 802 millió forintos üzemi eredmény 22,4, a 6,3 milliárdos bruttó eredmény 6,4 százalékos csökkenést jelez. A harmadik negyedév 8,5 milliárdos érbevétele 0,5, az 541 milliós EBITDA 18,2 százalékkal haladja meg a bázisidőszaki adatot. A 19 millió forintos üzemi eredmény 116,6, az 1,8 milliárdos bruttó eredmény 1 százalékos javulást jelez.

rába2Fotó – raba.hu

Az elnök-vezérigazgató az első háromnegyed éves árbevétel- és EBITDA-csökkenést jórészt az amerikai piac változásával magyarázta, a tengerentúlon az országúti nehézjárművek piaca bő negyedével, a mezőgazdasági gépek felső kategóriája, amelyben jellemzően jelen vannak, 70-80 százalékkal csökkent. Hozzátette, a piac csökkenése ellenére emelkednek a készletek a nyersanyagárak nyomása alatt lévő, az elnökválasztás utáni bizonytalanság sújtotta amerikai mezőgazdasági géppiacon, amely korábban a pénzügyi válság dacára folyamatos növekedést produkált.