Elkezdődött a fényeslitkei intermodális vasúti terminál energetikai rendszerének kiépítése, amelynek révén a 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő, 2022 első negyedévében üzembe álló East-West Gate (EWG) teljesen zöld energiával működik majd.

Látványterv - Kép: EWG

A beruházás kommunikációjáért felelős társaság az MTI-hez szerdán eljutatott közleményében azt írta, a terminál üzemeltetője átvette az összesen 15-20 kocsiból és furgonból álló elektromos járműflotta első autóit, amelyeket belső közlekedésre és a munkavállalók szállítására használnak.

Megkezdték az épületek hűtését és fűtését biztosító hőszivattyúk építését is: a 85 hektáros létesítmény elsősorban a saját, két megawatt teljesítményű naperőműve által termelt áramot használja majd, az energiatárolásra pedig egy 6 MW-os akkumulátorparkot alakítanak ki. A beérkező áru mozgatását és átrakodását hibrid mozdonyok, valamint a teljesen elektromos daruk és termináltraktorok segítségével végzik el a széles és a normál vasúti nyomtáv között, illetve a kamionokról a vasúti szerelvényekre.

A szükséges kiegészítő áram beszerzését zöld forrásból tervezik, erről az üzemeltető már tárgyal a szolgáltató cégekkel - tették hozzá.

A fényeslitkei terminál más építkezési munkálatai is jól haladnak, lefektették a vasúti kitérővágányokat, a több mint tíz kilométer hosszú, tíz vágányos pályaszakasz felépítménye mellett raktárcsarnokok és a kamionbeléptető kapuk egyaránt épülnek.

A magyar-ukrán határ közelében épülő intermodális vasúti terminál Európa legnagyobb és legmodernebb ilyen létesítménye lesz, amely évente akár egymillió darab húszlábas konténert tud majd kezelni.