A mai óceánjáró hajók környezeti rémálomnak számítanak. Egyetlen hajó, tele utasok ezreivel, naponta akár 250 tonna üzemanyagot is elégethet, vagyis kb. annyi károsanyagot bocsát ki, mint 12 000 autó. Ha az iparág fenn akar maradni, gyorsan alkalmazkodnia kell ahhoz, hogy megfelelően kezelje a bolygónkat érintő számos ökológiai vészhelyzetet, egy norvég hajózási cég is próbál szembeszállni ezekkel a kihívásokkal.

hajóForrás: Hurtigruten

A Hurtigruten Norway nemrég bemutatta az évtized végére tervezett első „nullakibocsátású” óceánjáró hajó terveit. A "Sea Zero" néven már 2022 márciusában bejelentett Hurtigruten ("a Gyors útvonal" norvégul) most szerdán bemutatta az első koncepciórajzokat a hajóról. A hajón három önálló, visszahúzható, 50 méter magas vitorlarúd található, amelyeken mintegy 1500 négyzetméter napkollektor helyezkedik el. A vitorlák mellett a hajó több 60 megawattos akkumulátorral is rendelkezik, amelyek kikötéskor töltődnek, valamint szélenergia is hajtja. A hajó más futurisztikus fejlesztései közé tartozik az MI-alapú manőverezés, visszahúzható tolókések, ellentétpörgő hajtóművek, fejlett hajótestbevonatok és a proaktív hajótesttisztítási technológia.

hajórajzForrás: Hurtigruten

"Egy szigorú megvalósíthatósági tanulmány nyomán meghatároztuk a legígéretesebb technológiákat a forradalmian új óceánjáró hajóinkhoz" - mondta Hedda Felin, a Hurtigruten Norway vezérigazgatója. Henrik Burvang, a hajó koncepciótervei mögött álló VARD kutatás és innováció menedzsere hozzátette, hogy a közelgő hajó áramvonalas alakja, valamint a hajótest és a hajtómű fejlesztései csökkenteni fogják az energiaigényt. Eközben a VARD új tervezési eszközökön dolgozik és kutatja az energiatakarékos technológiákat.

Az AI képességek fejlesztésével a hajó legénységének hídja várhatóan lényegesen kisebb méretű lesz, hasonlóan az repülőgép pilótafülkéjéhez, de a Hurtigruten jövőbe mutató, ökocélú tervei nem csak a következő generációs hajóra és legénységre korlátozódnak. A 135 méter hosszú hajónak mintegy 500 vendége lesz, akik hozzáférhetnek egy mobilalkalmazáshoz, amellyel szabályozhatják a kabinok szellőzési rendszereit, valamint nyomon követhetik a hajón fogyasztott víz- és energiafelhasználásukat.

A Hurtigruten "Sea Zero" projekt következő lépése egy kétéves teszt- és fejlesztési fázis a tervezett technológia mögött, különös hangsúlyt fektetve az akkumulátor gyártására, a hajtóműre, a hajótest tervezésére és a fenntartható gyakorlatokra. Eközben a cég javítani fogja a fedélzeti szálloda működését is, amelynek energiatermelése akár a hajó összes energiakészletének felét is elnyelheti.

A Hurtigruten tisztában van azzal, hogy a 2030-as évszám soknak tűnhet a nullakibocsátású hajóig. Ez idő alatt a cég már fejlesztette két hajóját, hogy akkumulátor-hibrid-energiarendszerekkel működjenek, és egy harmadikat is terveznek átalakítani ősszel. A többi hajójukat különböző technológiákkal szerelik fel a CO2 kibocsátás 20 százalékos, és a nitrogén-oxid kibocsátás akár 80 százalékos csökkentése érdekében.