Már több mint egy évszázada, hogy az ABB technológiai szakértelme meghatározó szerepet játszik az Alpok megközelíthetőségét biztosító közlekedési infrastruktúra fejlesztésében.

A vállalat úttörő technológiai megoldásai napjainkban is jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy a svájci vasutak, kötélpályák, síliftek és hóágyúk biztonságosabban és jobb energiahatékonysággal üzemeljenek. Az ABB technológiát széles körben alkalmazzák a síliftek, a székes- és kabinos felvonók, a siklók, a drótkötélpályás felvonók és a vasútvonalak kiépítésében, és döntő szerepet játszik abban az infrastruktúrarendszerben is, amit a híres üdülőváros, St. Moritz épített ki az ez évi alpesisí-világbajnokságra. 

abb2St. Moritz – fotó: ABB

1935-ben a mai vállalat elődje, a BBC villamosította a Survetta T-bar felvonót. Napjainkban ABB motorok és hajtások biztosítják a kivételes szépségű üdülőváros síterepeit kiszolgáló 56 drótkötélpálya és sílift többségének működését. A híres, ABB-hajtásokkal működő Piz Nair felvonó az év 365 napján szállítja az Alpok szerelmeseit. 

A síparadicsomok napjainkban a jó hóviszonyok biztosítása terén már nem támaszkodhatnak egyedül a természeti adottságaikra. A pályák megfelelő hóborításának biztosítása érdekben ABB motorokkal felszerelt új szivattyúállomást és speciális mesterséges tavat létesítettek. A korszerű hóágyúk az ABB technológiája segítségével emelik ki a vizet a mesterséges tóból.

Azáltal, hogy az elsődleges vízforrást a sípályák közelébe telepítették, a víz völgyből történő szivattyúzása már feleslegesé vált. A megoldással olyan fenntartható technológiai körfolyamat jön létre, amellyel több mint 16%-kal csökkenthető a korábbi energiafogyasztás szintje. Az anyatermészet szeszélyei sem befolyásolhatják a világbajnokság sikeres lebonyolítását, mivel az ABB berendezései garantálják a tökéletes hóviszonyokat.

Több mint egy évszázadon át az ABB biztosítja a helyi vasútvonal, a Rhaetian Railway (RhB) üzemeltetéséhez szükséges villamos áramot. A vasútvonal első, ABB-berendezésekkel felszerelt villamosmotor-vonatát 1913-ban állították üzembe. Az ABB innovatív vontatási rendszerei lehetővé teszik, hogy napjaink szerelvényei biztonságosan és megbízhatóan közlekedhessenek a hegyekkel szabdalt Graubünden kantonban. Az ABB technológiájának köszönhetően a világbajnokság várhatóan 130 000 főnnyi nézőközönsége közül sokan választják majd az RhB szerelvényeit, hogy azokon – az ABB technológiájának köszönhetően – az időjárási körülményektől függetlenül, pontosan érkezzenek a versenyek színhelyére.

Az ABB-technológia alkalmazása természetesen nem korlátozódik kizárólag St. Moritzra. A vállalat technológiai megoldásai egyre több ember számára teszik lehetővé, hogy Svájc szerte felfedezzék a hegyvidékek szépségeit.2016 decemberében az ABB Klosters-Madrisa hegyi üdülőben, Bündnerland egyik legnépszerűbb síparadicsomában (Davos közelében) kiépítette Svájc első gyerekeket és mozgássérülteket szállító sífelvonóját.

abb1Madrisa-Schaffürggli felvonó megnyítása 2016-ban – fotó: ABB

Az 1890 m hosszú új Madrisa-Schaffürggli felvonó lelkét az ABB váltakozó áramú motorja és frekvenciaváltója alkotja, amely garantálja a felvonó biztonságos és energiahatékony működését. Az egyedi sífelvonó olyan testméret-felismerő vezérlőrendszerrel van felszerelve, amely biztosítja, hogy a felvonóra várakozó gyerekeket és ülősíelőket a könnyű beszállás érdekében a felvonóülés magasságába emelje.

Az Underbahn felvonó az egyik legfontosabb létesítménye a hatalmas kiterjedésű Arosa- Lenzerheide síparadicsomnak. Az arosai Hörnli és a Lenzerheidén lévő Urdenfürggli között közlekedő Urdenbahn felvonó energiaellátását az ABB motorok és konverterek biztosítják. A felvonó függő drótkötélpályái – egyetlen tartóoszlop közbeiktatása nélkül – 1700 méteres távolságon ívelnek át a Bünder Urdental felett. A két párhuzamosan futó függő kötélpályát egymástól függetlenül, az utasforgalom függvényében üzemeltetik. A megoldás költséget takarít meg, és maximális energiahatékonyságot biztosít.

abb3A Rhaetian Vasút ABB logót viselő szerelvénye – fotó: ABB

A Luzern közelében lévő Titlis-hegyen, Engelberg és Stand állomások között működő gondolakabinos felvonó olyan modern váltakozó áramú (AC) hajtásokkal van felszerelve, amelyek jól példázzák a technológiai haladást. Az ABB által a Titlis Expressnek és a világ első körfogó gondolakabinos felvonókat üzemeltető Rotairnek szállított AC hajtások lehetővé teszik, hogy a két cég évente több mint egy millió utast szállítson kiváló hatékonyság mellett.

2015-ben az ABB által szállított technológia segítségével a Jungfrau Vasút szerelvényei több mint egy millió utast szállíthattak “Európa tetejére”, a Berni-Alpok világhírű hegycsúcsához. A Jungfrau Vasút 1912 óta szállít utasokat Európa legmagasabban fekvő vasútállomására, a Jungfraujochra. A vonalon járó szerelvényt az ABB jogelődje, a BBC villamosította, s tette lehetővé a vasúti közlekedést a vonalon. A Jungfrau Vasút szerelvényei olyan egyedi igényekre tervezett ABB hajtóművekkel vannak felszerelve, amelyek segítségével a vonatok egész évben, még a nagy havazások idején is folyamatosan és biztonságosan közlekedhetnek.