“e” tipusú védelem (MSz EN 60079-7)
Ezt a védelmet az MSz EN 60079-7 “fokozott biztonság”-nak nevezi, bár ez nagyon félrevezető. E név alapján ugyanis azt hihetnénk, ez a védelmi mód nagyobb biztonságot ad, mint pl. a nyomásálló tokozás, ezért “fokozott biztonságú”. A valóság ezzel szemben az, hogy az “e” tipusú védelem csupán a normál, nem Rb-s kivitelhez képest nyújt többlet biztonságot, semmiképpen nem egy nyomásállóhoz, vagy más – később tárgyalandó – védelmi módhoz képest! |
Hogyan működik?
Az “e” olyan védelmi mód, amely kiegészítő megoldásokkal, túlméretezéssel növeli meg a biztonságot oly módon, hogy nagymértékben csökkenti veszélyes mértékű hőmérsékletek, illetve szikrák, ívek keletkezésének valószínűségét az olyan villamos gyártmányok belsejében és külsején,amelyek a rendeltetésszerű használat során szikrákat, íveket nem produkálnak. Még egyszer, röviden: … amelyek üzemszerűen nem szikráznak. Ha a gyártmányban van olyan alkatrész (relé, biztosíték, stb…) amely üzemszerűen szikrázik, az “e” védelmi mód ki van zárva!
Jelölés
A szabványos jelölés az előző részben leírt logikát követi. Pl: Ex e IIC T3 Vezeték csatlakozók Az “e” védelmi módú gyártmányok kapcsaival szembeni alapvető követelmények: – A kapocs önmagától ne lazulhasson meg. – A vezeték a kötésből ne csúszhasson ki. – A szükséges érintkezési nyomás ne sérthesse meg a bekötött vezetéket.Ezeket biztosítani egyszerű – gondolhatnánk. Ha azonban jobban belegondolunk, rájöhetünk hogy igencsak bumfordi csatlakozónak kell lennie annak, amely meg tud e követelményeknek felelni. A baloldali ábrán egy ilyen kapocssor látható. 5 ér megkötése ki is tölt egy kisebb tokozatot. A normál sorkapcsok helyét itt egyedi kapcsok veszik át, ezek azután el nem csúszkálnak! A vezetékek nagy felületen érintkeznek – így biztosabb az érintkezés – és a rögzítőcsavarok feje alatt rugós alátét biztosít kilazulás ellen.
Légközök
Az átütés elkerülése érdekében a szabvány táblázatosan adja meg, mekkora üzemi feszültséghez mekkora légközöket kell biztosítani. Tájékoztatásképpen: 230V-hoz 5 mm légköz tartozik. A légközöket természetesen az eltérő potenciálon levő fémrészek legközelebb eső pontjai között kell biztosítani. Ez tiszta, száraz levegőben kb. 10 kV-nál ütne át, de mint tudjuk, az iparban a tiszta, száraz levegő ritka mint a fehér holló…
Kúszóáram-utak
Nyilván nem csak a levegőben, hanem a szigetelés felületén kialakuló zárlatot (kúszóáram) is meg kell akadályozni. Ezzel kapcsolatban meg kell ismerkednünk a kúszóáram-index fogalmával: A vizsgálatok megállapították, hogy egyes szigetelőanyagokat jobban, másokat kevésbé vesz igénybe a kúszóáram. A gyengébbek szenesednek, romlik szigetelőképességük, erodálódnak, szóval leromlanak. A szabvány ezért a szigetelőket 3 csoportba osztja, (gyenge-közepes-jó) és a kialakítandó kúszóáram-utak hosszát így adja meg. Példaképpen: 230V-hoz – a legjobb szigetelő (üveg, kerámia) esetén – 5 mm tartozik, ez azonban 8 mm-re nő, ha a szigetelés mondjuk bakelit. A kúszóáram-úttal és légközzel szemben támasztott követelmények láttán belátható, hogy elektronikát tisztán “e” kivitelben nem célszerű gyártani. Egy EEx e zsebrádió tömege (még ifjú bohém koromban kiszámoltam) kb. 20 kg-ra adódna :-)
Egyéb követelmények
A szabvány kb. 25 oldalon át ismerteti a további előírásokat a tokozással, érszigetelésekkel, tekercsekkel, stb. szemben, ezeket nem tételezzük, inkább nézzük az üzemvitel kérdéseit! Nem vízálló! Piszkos helyen üzemelő berendezéseket a technológiai kezelőszemélyzetnek időről időre takarítania kell. Ember legyen a talpán, aki nekik megmagyarázza, hogy az a tokozat, amelyik robbanásvédett, nem szükségszerűen vízálló! A tokozatok “gőzborotvával” való takarításának legjobb ellenszere tapasztalataim szerint az, ha mosás után – mielőtt visszakapcsolnának – az összes tokozatot felnyitjuk, sűrített levegővel komótosan kifúvatjuk, hagyjuk száradni, majd amikor a technológusok főnöke ordítva közeledik, elkezdjük a fedelek nyugodt, szabályos visszaszerelését. (Bátrabbak a csavarokat óvatosan, nyomatékkulccsal is után húzhatják…) Feliratok Nagyon fontos a “Feszültség alatt felnyitni tilos!” és hasonló feliratok meglétének biztosítása. Az EEx e dobozok ugyanis nem annyira robosztusak mint egy EEx d, így akár azt is hiheti az ember, hogy gyújtószikramentes áramkör van benne. A fedél levétele közvetlen robbanásveszélyt ugyan nem okoz, de ha a nyitott dobozban a csavarhúzóval véletlenül rövidre zárunk két kapcsot, már lehet, hogy nem mi fogjuk a biztosítékot kicserélni.